Cau Doc/Ha Tien - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Cau Doc/Ha Tien - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Cau Doc/Ha Tien

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

13 Oktober 2005 | Vietnam, Hanoi

Hallo,

Afgelopen weken naast dat ik het erg druk had met een hoop vissenzaken heb ik toch weer een berg leuke dingen gedaan. Wat feestjes, aparte dingen gegeten en noem maar op. Tuan, ons vaste hulpje, moest z'n diploma ophalen en daarbij dragen ze hier allemaal van die mooie zwarte outfitten met kwastjes op hun hoofd. Beetje balen dat we net sample-dag hadden. We waren extra vroeg begonnen en tijdens de lunch doorgewerkt, maar toch pas om 4 uur klaar, net op tijd om iedereen naar buiten te zien komen.
Verder de feestelijke opening van het schooljaar bijgewoont in mijn ao dai, m'n traditionele vietnamese jurk (zie foto's). Iedere uni doet hier zo'n opening, waarbij regering, andere universiteiten en hele kuddes belangrijke en interessante mensen worden uitgenodigd voor megasaaie praatjes en wat gezang (ik durf te wedden dat zelfs als ik het zou kunnen verstaan het nog steeds saai was). Van elk department mag (of moet, ik weet niet hoe je dat moet zien) 5% aanwezig zijn en verder worden de beste studenten uitgenodigd. Degene met de hoogste cijfers (hoe dit ooit objectief kan zijn....) krijgen een mooi geldberag. Ik geloof dat de beste jongen gemiddeld een 9.67 had. Pfff...

Dit weekend ben ik samen met Quyen en Song naar Cau Doc gegaan. Dit ligt tegen Cambodja aan en mag ik dus als student niet komen maar als toerist gelukkig wel (:)). De zwarte markt echter is alleen voor Vietnamesen. Toen we daar toch tot door probeerden te dringen stranden we bij de lokale politie en die was niet eens om te kopen. Beetje balen, maarja. Er is daar verder een toeristische beroemde berg (lees heuveltje) Sam mountain genoemd. Het lijkt een beetje op Mont St. Michel (voor de Frankrijkgangers onder u) alleen ligt er geen zee omheen maar ondergelopen rijstvelden. Overal trappen, gangetjes, nog meer trappetjes nog meer gangetjes. Daartussen huisjes, pagoda's, nog meer pagoda's, beelden en superveel hangmatten (trappen klimmen met dit klimaat is een aardige beproeving). Toen we bijna boven kwamen was de 'berg' niet meer 100 % bedekt met huisjes en trappetjes, dus had je ook wat beplanting en bomen. Helemaal op de top zou je een prachtig uitzicht moeten hebben, ware het niet dat ze daar juist de bomen hebben laten groeien en een kermis-schiettent neer hebben gezet. Raar volkje...
Halverwege konden we gelukkig wel van het mooie uitzicht genieten. Veel ondergelopen rijstvelden met alleen wat huisjes en de wegen nog boven water, wat andere heuveltjes en Cambodja (ziet er natuurlijk hetzelfde uit).
's Nachts zijn we op de berg blijven slapen. Toen we 's avonds nog even op een bankje zaten fruit te eten en bier te drinken heb ik toch wel het meest dubieuze van het hele uitstapje meegemaakt. De beelden hier vereren ze allemaal door een stokje wierrook aan te steken en in een bloempot voor het beeld te stoppen. Nou kwam er een vrouwtje aanlopen die een leeg stokje wierrook oppakte, een sigaret aanstak, deze in het stokje duwde en dit geheel in de bloempot stak. Zou dit beeld roken? Of het paard (het beeld was een man met een paard)? Of zou ze de goden longkanker toewensen? Ik ben er nog steeds niet uit, maar heb er wel een mooie foto van gemaakt ;-).

De volgende dag op naar Ha Tien wat ligt op de grens van de zee, Cambodja en Vietnam. Het busje was echt Vietnamees vervoer. Alles zo vol verpakt dat niemand meer kon bewegen. Af en toe was het zaak even mijn tenen te bewegen om te voelen waar ze zich ongeveer bevonden. Helemaal in het midden was een vrouwtje die zich over alle vietnamese hoeden had ontvermd. Als iedereen deze op zou houden zou het niet passen, dus zij had als enige de hare opgehouden en de rest van de hoeden erbovenop gezet. Wel een maf gezicht, helaas kon ik niet bewegen dus ook mijn fototoestel niet pakken.
Ietsje minder, ook in het midden van de bus zat een vrouwtje met 2 boodschappentassen vol dodelijke insekten. Schorpioenen, spinnen, duizendpoten en misschien ook wel slangen. Ze waren stuk voor stuk verpakt in netjes. Ze had ze gevangen in de heuvels en ging ze verkopen om in flessen drank te doen (ze zijn hier dol op vlessen drank met enge beesten erin, zal wel weer geluk brengen ;-)). Maargoed, mocht er een beest ontsnappen en niemand kon zich bewegen... of mocht het busje een ongeluk krijgen... brrr...

In Ha Tien aangekomen (zowaar levend) hebben we wat heuvels van binnen bekeken. In sommige grotten hadden ze tempels en beelden gezet, maar de meeste waren leeg, dus erg mooi. Overal ook vleermuizen en bijen. Het landschap is daar echt heel anders dan de rest van de mehkong delta. Je hebt van binnen naar buiten eerst rijstvelden, dan een soort moeras waar kinderen met kuddes koeien rondtrekken, dan huizen met wat (palm)bomen, dan mangrove bos en dan zee.
Gelukkig was er ook een stukje strand, waar we lekker hebben gezwommen/gepoedelt. Ik had m'n bikini niet mee, dus was gedwongen op z'n vietnamees te zwemmen (met kleren aan). Maar dat mocht de pret niet drukken :).

Maandag kwam het belangrijkste e-mailtje tot nu toe.... de chemicalien zijn onderweg!!! Dat betekend dat ik eindelijk met m'n proef kan beginnen en misschien zelfs voor oud en nieuw thuis kan zijn. Maaruh... nog even afkloppen, ze zijn er nog niet.

Nog bedankt voor alle leuke mailtjes, ga zo door zou ik zeggen en stop met kaarten sturen want er zijn nog steeds maar 3 aangekomen. En beppe bedankt voor het leuke telefoontje, ze praten er nu nog steeds over hier :).

Groetjes Annette

  • 13 Oktober 2005 - 08:25

    Joop:

    Al wat van de drank met ingezette schorpioenen, slang of reuzenwespen geprobeerd? TIs goed voor je hele gestel, harstikke gezond! Maar volgens mij kan je ze het beste wel met een zeefje drinken ;)

  • 13 Oktober 2005 - 10:46

    Annette:

    Hmmm, volgens mij is het zo sterk dat je er een mes mee steriel kan maken. Maar of dat gezond is...?

  • 13 Oktober 2005 - 16:31

    Esther:

    hejj, heb nu nét een kaartje op de bus gedaan, misschien dat ie aankomt? enne... kun je eigenlijk al een beetje vietnamees praten?;)groetjes, esther

  • 13 Oktober 2005 - 16:32

    Esther:

    trouwens, vind je jurk wel vet:) heb je n stuk van je haar geknipt btw?

  • 14 Oktober 2005 - 00:39

    Annette:

    Ej, Goed opgelet Ez:). Er is een aardig stukje vanaf idd.

  • 14 Oktober 2005 - 15:28

    Fam Bloem:

    Lieve Annette.
    Bedankt voor je verhalen we blijven genieten van familie in vietnam.
    volgens johannes en de krant is prins willen alex ook op bezoek in vietnam. zou hij voor maxima ook zo een mooi gewaad meebrengen als jij draagt op foto s die ik ban inge zag
    groeten uit hijum
    de bloemen

  • 15 Oktober 2005 - 16:33

    Ankla:

    Die drank met beesten lijkt me echt helemaal niks!!Ik vind het erg grappig om je verhalen te lezen, op de echte Annette-manier geschreven!!

  • 17 Oktober 2005 - 03:29

    EeeeyLiene:

    Wat een mooie jurk zeg, hadden ze die zomaar in jouw lengtemaat?
    Als echte veeteelster moet je natuurlijk wel zo'n flesje drank met insekt leegdrinken. :-)
    Ennuh, ik zal maar geen pepernoten opsturen, beetje zonde als ze niet aankomen...;-)
    xx

  • 18 Oktober 2005 - 16:06

    Josee:

    Hoi Annette, lekker insekterig dit verhaal, dus schrijf ik de reaktie na het avondeten. Beter voor mijn spijsvertering. Ik hoop dat je met je proef goed opschiet en bovenal dat het je lukt om dat te doen wat je wilt doen. Soms denk ik wel dat de stage meer een psychologische op de proef stellen van jezelf is. Maar fijn om te lezen dat je geniet van de cultuur en nog fijner dat wij mee genieten kunnen via jouw berichtjes. Bij ons gaat alles z'n gangetje, nu eens vist arend de fiets van lieke uit de stadsgracht, dan weer loopt josee een eindje over het spoor naar station woerden omdat de trein zonder stroom niet rijden wil, maar dat houdt het leven in beweging. Wens je geduld en stuur je onze hartelijke groeten. Josee.

  • 18 Oktober 2005 - 19:15

    Frans Beers (Collega Van Je Pa):

    Hoi,
    Hoe is het daar? Ik hoor hele verhalen van Frank!
    Lijkt me erg leuk wat je daar doet met de vissen. Hopen dat de spullen op tijd zijn. Volgens mij zitten Pa&Ma te popelen dat je terug komt. Het zal daar wel veel te leuk zijn... Veel succes!!! P.S. Mooie kleren! Heb je ze ook in Babymaatje 70???
    Groetjes,
    Frans, Trea & Iris.

  • 18 Oktober 2005 - 19:15

    Frans Beers (Collega Van Je Pa):

    Hoi,
    Hoe is het daar? Ik hoor hele verhalen van Frank!
    Lijkt me erg leuk wat je daar doet met de vissen. Hopen dat de spullen op tijd zijn. Volgens mij zitten Pa&Ma te popelen dat je terug komt. Het zal daar wel veel te leuk zijn... Veel succes!!! P.S. Mooie kleren! Heb je ze ook in Babymaatje 70???
    Groetjes,
    Frans, Trea & Iris.

  • 18 Oktober 2005 - 19:44

    Stefanie:

    he ann nou die drank die mogen ze daar wel houden das helemaal geen punt die gunnen we ze direct mare kan je me nog eens gewoon mail want ik ben j mail adres kwijt want ma had een opruim beurt en mijn mail moest daar aangeloven anders kan ik niks vertelen over romy en lucky he succes met je proeven tot horens

    groetjes

  • 28 Oktober 2005 - 01:17

    Jolanda:

    Nou voor degene die het nog niet weten, Annette ligt in het ziekenhuis. Namens haar plaats ik dus ook even dit berichtje. Ze heeft waarschijnlijk een buiktyphus infectie. Ze ligt in het Family Medical ziekenhuis in Ho Chi Minh City. Hier wordt ze super verzorgd en heeft ze een hele engels sprekende staf van artsen en verpleegsters om haar heen. Ze heeft nog steeds hoge koorts, maar naar omstandigheden gaat het goed met haar! Ze zou het leuk vinden wat van jullie te horen. Tot nu toe kan dat alleen via de telefoon. Haar vaste nummer: +8488227848 maar sms-en op haar mobiele nummer is natuurlijk ook helemaal geweldig! haar nummer (all in):+84989700904

    Groetjes,
    Jolanda Jansen

  • 02 November 2005 - 09:09

    Aukje:

    hoi annette, Wat maak je toch leuke avondtuurlijke dingen mee.
    zal wel wennen zijn als je wer terug bent in het geplande leven hier.
    Je bent nu even niet online i.v.m. met ziekte, naar hoor, we hopen dat je snel weer op zult knappen en je werk voort kunt zetten.
    Je wilt het vast allemaal afmaken en niet je stage afbreken.
    Je gezondheid gaat wel voor hoor !!! Pas goed op je zelf en ik hoop je spoedig weer te zien of te spreken .
    groet,aukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 118708

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: