het loopt niet altijd zoals ik zou willen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu het loopt niet altijd zoals ik zou willen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

het loopt niet altijd zoals ik zou willen

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

03 November 2005 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo,

Het is al weer even geleden, maar zoals jullie hebben kunnen lezen in Jolanda’s berichtje had ik wat oponthoud. Zaterdag zouden we meetdag hebben, dus ik was druk aan het voorbereiden. Ik voelde me niet helemaal lekker, maar dat zou de stres wel zijn (aangezien m’n begeleider weer eens niet echt hielp en ik bijna alles in mijn eentje moest regelen). Ik kreeg een beetje koorts, maar niet noemenswaardig, dus vrolijk doorgewerkt. Op en duur werd de koorts wat hoger dus toch maar even malaria laten checken, aangezien ik net 2 week terug naar Cau Doc (grens Cambodja) was geweest. Uitslag: geen malaria, dus maar weer doorwerken. Vrijdagavond had ik echter 40.2 dus toch maar naar het ziekenhuis gegaan. In het militaire ziekenhuis ‘het beste ziekenhuis van de hele Mehkong delta’ volgens insiders vonden ze dat ik moest blijven, waar ik het volstrekt niet mee eens was, maar ik was zo ziek dat ik me uiteindelijk maar in een bed heb laten leggen en braaf alle prikjes heb doorstaan. Het was een erg gezellige kamer, 9 vierkante meter, 4 eenpersoons bedden met 2 mensen per bed (een zieke en een familielid; er moet iemand voor je zorgen, de ‘nurse’ is alleen om medicijnen toe te dienen) en in het gangpad nog 2 matjes met op ieder matje ook nog een hele kudde mensen. Quyen bleef bij me ’s nachts, dus zij bij mij in bed (ik 40 graden koorts en goed beroerd, erg veel slapen werd het dus niet).

De volgende ochtend vertelden ze dat ik typhoid fever had, of terwijl buiktyfus. Ik mocht alleen nog maar water en rijstsoep eten omdat anders m’n darm kapot ging (geen probleem, ik kon toch niks binnenhouden), en kreeg meteen een flinke dosis antibiotica voorgeschreven.
Een Vietnamees ziekenhuis werkt als volgt: de dokter denkt ’s morgens even over je na en schrijft vervolgens een briefje met medicijnen, infuusvloeistof, naalden etc, alles wat je nodig hebt die dag. Degene die bij je is om je te verzorgen (als je getrouwd bent je wederhelft, anders je ouders) moet dit ergens gaan kopen. Vervolgens komt ’s morgens en ’s middags een ‘nurse’ langs met de vraag of er nog iemand injecties moet. Dit kun je nalezen op je briefje. Vervolgens spuiten ze je vol met alles wat je nodig hebt en je ziet ze de rest van de dag niet weer. Als je infuus bijna leeg is moet je zelf even iemand regelen die een ‘nurse’ gaat halen om een nieuwe fles op te hangen.
Bovendien was hier ook een opleiding voor ‘nursen’ die mij als buitenlander natuurlijk erug interessant vonden. Met z’n 5en stonden ze dan aan m’n bed, allemaal onhygienische dingen met naalden te doen etc. Toen ik daar een paar keer flink overstuur van was geworden (met het gevolg dat m’n temperatuur gevaarlijk hoog werd) hebben ze een maximum van 2 studentjes ingesteld. Als ik weer eens gek aan het worden was van de luchtbellen in mijn infuus die langzaam m’n bloedbaan binnengingen (om maar eens iets te noemen), kwam gerust het hele ziekenhuis binnen om te kijken hoe een overstuurde buitenlander eruit ziet. Of als ik een prik in m’n mooie witte achterste moest waren er ongeveer 30 mensen op die 9 vierkante meter om mij eens flink uit te lachen. Ja, een erg leuke ervaring...

Gelukkig was er altijd iemand bij me die engels kon. De mensen van mijn department hadden een rooster ingesteld dat onder werktijd altijd iemand bij me was. Na werktijd kwam de dochter van m’n begeleider haar huiswerk bij me maken en tegen een uur of 9 kwam Quyen om de hele nacht voor me te zorgen. Ik denk niet echt dat ik haar een fijne tijd heb bezorgt, want ik flipte regelmatig, als het bloed m’n infuusslang inliep inplaats van de vloeistof in m’n arm. Of als ik weer eens naar de wc moest (ook een ware hel). Of als we de hele nacht weer samen in dat smalle bed moesten liggen met flinke spierpijn in m’n arm aangezien daar ook nog een infuus in zat en ik die niet te veel kon bewegen, terwijl ik ook nog eens behoorlijk zweette. En dan liep ik ook nog eens de hele tijd te zeuren en te klagen.... Eigenlijk mocht ik blij zijn dat ze me nog wilde helpen.

Na een paar dagen ging mijn koorts wat naar beneden en had de man van mijn begeleider z’n uiterste best gedaan me een andere kamer te geven. Ik lag namelijk op de afdeling tropische ziektes en het barste van de muggen... Niet echt een klimaat om te overleven dus. Ik werd verplaatst naar een superdeluxe kamer op de generalenafdeling.
Er vlogen nog steeds wat muggen rond en de artsen waren bang dat ik dengue fever had opgelopen van m’n zieke buren in het ziekenhuis. Dat was niet echt handig, en op aanraden van oa Jolanda heb ik toch maar geregeld dat ik naar Ho Chi Minh City vertrok om daar uit te zieken in het buitenlanderziekenhuis.

Met m’n verzekering was het zo geregeld en nog diezelfde middag kon ik 4 uur in een ambulance al hobbelend naar HCMC gebracht worden. Daar binnengekomen kon ik niet meer ophouden met glimlachen (ondanks m’n 39 graden koorts). Het leek op een echt ziekenhuis, verrijdbare bedden, instrumenten noem maar op. En het personeel sprak engels. Echt hemels. Iedereen heel bezorgd over mij, maar ik kon echt alleen maar lachen.
Natuurlijk werden er weer allemaal testen gedaan en abnormaal veel aandacht aan m’n longen besteed (heeft ongetwijfeld te maken met de vogelgriep) maar ze konden niks vinden. Ik had de briefjes met m’n medicijnen bewaard en ik bleek zoveel antibiotica binnengekregen te hebben dat elke test zoiezo negatief zou uitpakken.
Na een paar dagen koorst begon de koorts wat weg te trekken en zijn ze gestopt met de antibiotica met het risico dat ik weer achteruit zou gaan, maar ze dan tenminste wisten wat ik had. Ik werd er niet veel anders van en na een bloedtest (de zoveelste... ik vraag me af hoeveel bloed ik in totaal kwijt ben geraakt aan bijde ziekenhuizen) bleek ik positief voor dengue fever (knokkelkoorts). Geen buiktyfus dus maar dengue. Erg fijn want nu wist ik tenminste wat ik had, maar ook minder fijn, want buiktyfus is voorbij als de bacterie dood is. Dengue is ook voorbij als je beter bent, maar iedere keer als je opnieuw geinfecteerd wordt, worden de symptomen erger en wordt het levensbedreigender. Gelukkig kun je er makkelijk honderd mee worden, als je maar muggenspul blijft spuiten!
Aangezien in de Mehkong delta een dengue epidemie heerst en mijn afweersysteem zo goed als uitgeschakeld is raadde de arts mij aan niet nog 2 maanden daar te blijven. Ik heb mede hierdoor besloten om vervroegd weer terug naar Nederland te komen. Mijn proef is nog niet af, wat behoorlijk balen is, maar de protocollen had ik wel afgeschreven, dus in princiepe zou het goed moeten komen. En zoals wijze mensen aan mij vertellen hiero: mijn leven is belangrijker dan mijn proef (klinkt wel weer erg dramatisch). Waneer ik precies terug kom weet ik nog niet, maar zodra ik het weet zal ik het even melden.

Momenteel ben ik ontslagen uit het ziekenhuis (heb net geen 2 weken vol kunnen maken) en verblijf ik in het huis van Antoinette en Kees, aan de buitenrand van HCMC. De vrouw werkt op het Nederlandse consulaat in HCMC en kwam me opzoeken toen ik ziek was. Haar man studeert rechten en ze waren het erover eens dat ik in hun huis wel wat bij mocht komen. Ik heb het hier erg vervelend; ’s morgens na het ontbijt wat bubbelen in de jacuzzi, vervolgens wat baantjes trekken in het zwembad om aan te sterken, een beetje tijdschriftjes en boeken lezen op de schommelbank en lekker een beetje rondhangen in het superdeluxe huis. Na m’n middagdutje wast de hulp m’n kleren en geeft me een lekkere massage terwijl de tuinman de orchideeen en andere planten verzorgt, het zwembad schoonmaakt en de heg bijsnoeid. Er loopt hier verder nog bewaking en een chauffeur rond en ’s avonds kun je de zonsondergang zien boven de rivier die aan het huis ligt.
Ja, ik ben nog wel een aardig tijdje zwak denk ik zo;-).

Maar even zonder gein, het gaat nu weer goed met me, ik voel me prima en jullie hoeven je geen zorgen te maken. Nog bedankt voor alle telefoontjes en smsjes en over niet al te lange tijd zie ik jullie wel weer in Nederland.

Groetjes Annette

  • 03 November 2005 - 15:53

    Ton Van Der Weerd:

    Ha die Annette,fijn dat het weer goed met je gaat. Wat een verhaal joh. Had je net een mail gestuurd en toen kwam je nieuwe site binnen. Zit nu in Portugal. Is veel te doen. Ben vandaag vrij. Jammer dat je eerder terug gaat maar het lijkt mij zeker erg verstandig. Een extra reden om naar Finland te gaan? We spreken elkaar als je weer terug bent.
    Knuffel van Ton.

  • 03 November 2005 - 16:13

    Esther:

    hej supergirl! balen voor je proef maar stiekem vind ik het super dat je eerder terugkomt! lekker veel paardrijden (krijg je goeie weerstand van;)), lange buitenritten met pepernoten en warme choco! jahaa, daar heb ik wel weer zinin:)Ga je nog wel weer terug naar je host-family? of blijf je waar je nu bent en ga je vanaf daar terug naar NL? nou sterkte meid en een dikke kus, esther

  • 03 November 2005 - 16:20

    Linda:

    wat supervervelend dat nu alles een beetje in de soep loopt, maar gelukkig leef je nog (blabla, wat klinkt dat als iets met veel moraal)... om Wageningen weer te versterken met de Boerlage-eenheid (oh en niet te bruin terug komen want het is hier winter en we hebben al een winterdepressie)

  • 03 November 2005 - 19:45

    Cees Vada 1925:

    Waar kan ik de fruitmand naar toe sturen?
    Liefst naar de Dikgraafflat! Sterkte Annette......

  • 03 November 2005 - 21:38

    Inge:

    Meis, ik ben zo blij en erg trots op je.

  • 04 November 2005 - 07:47

    Mathieu:

    Damn, Vietnam worst case scenario. Ik ben blij dat je het hebt overleefd. En dat je nu in een jacuzzi zit..!
    We zullen in Wageningen een keer afspreken. Gelukkig heb je je vakantie al achter de rug, vooraf aan je stage. Dus Hue heb je niet hoeven missen ;)

  • 04 November 2005 - 08:31

    Ruud:

    Hoi Annette,
    Frank heeft me prima op de hoogte gehouden van je zieknhuis-uitje. Fijn dat het nu goed gaat. Was wel ff schrikken. Maar geen vegetarische garnalen meer eten (evenmin als 'vlees'tomaten).
    Geniet nog maar even van de luxe omgeving waar je nu bent. Ik schat in dat je nog wel enkele weken moet aansterken in het zwembad. Maar ja, je weet dat zout water eigenlijk beter voor je is (hoge steun).
    Groetjes uit Wijckel.

  • 04 November 2005 - 11:10

    Stefanie-dina:

    he hoi we zijn blij dat je er weer uit bent en in superluxe verwent wordt dat klinkt teminste heel wat beter je hebt ons wel laten schrikken met je super uitleg was weer heel duidelijk en zeer smakelijk en heel blij dat je eerder naar huis gaat :)

  • 04 November 2005 - 11:13

    Stefanie:

    hey by the way had je mijn sms je nog binnen gekregen

  • 04 November 2005 - 11:37

    Lodey:

    Wat spannend allemaal. Te gek dat je weer beter bent.
    Groetjes uit Umeå!

  • 04 November 2005 - 11:42

    Sander:

    nou annet wat een verhaal zeg. Ik had van hens al het een en ander gehoord wat er aan de hand was. Aangezien het letse internetverkeer nou ook weer niet zo goed is heb je nu pas mn reactie. Ik ben blij iig dat alles goed afgelopen is. Geniet er nog maar van dan de laatste dagen en veeeeel sterkte,

    gr Sander

  • 04 November 2005 - 13:55

    Rianne:

    Heey annette, wat ongelofelijk balen dat het avontuur zo moet aflopen. Geniet nog maar ff lekker van je laatste tijdje daar! En tot in Nederland.

  • 04 November 2005 - 21:08

    Pieter, Nelie En Hans:

    Lieve Annette,
    Wat fijn dat je weer bent opgeknapt. Fijn dat je over een tijdje weer thuis hoopt te zijn. Heel veel sterkte en hopelijk over een tijdje weer toto ziens.Veel liefs en groeten
    vanuit Jannum

  • 05 November 2005 - 10:29

    Hein:

    Hey Annette!
    Sjongejonge wat een verhaal zeg! Ben weer blij dat alles weer beter gaat en knap in ieder geval maar weer heel snel op! Lijkt me geen probleem in een jacuzzi in een villa!
    Groeten en veel beterschap uiteraard!
    Hein

  • 06 November 2005 - 21:03

    Dorieke:

    He Annette. Je hebt alle Veetelers goed laten schrikken! Gelukkig gaat het nu beter met je. Balen dat je eerder terug moet, maar ik vind je in ieder geval erg stoer hoor!!! Tot snel!

  • 06 November 2005 - 22:48

    Eline:

    Nou, gelukkig dat je weer zo goed als beter bent! Lijkt me niet echt een pretje zo'n ziekenhuis.
    Natuurlijk jammer dat je alweer eerder naar huis gaat, maar das misschien wel een goeie beslissing!
    Ik zie je iig weer in maart, als ik ook weer terug ben in Nederland!

  • 07 November 2005 - 06:47

    Jolanda:

    Nou, ik had het niet beter kunnen beschrijven, ondanks de ellende ben je er maar mooi op vooruit gegaan (van baggerziekenhuis tot paleisje) ik hoop dat je het deze dagen een beetje trekt daar in je eigen huisje, zonder al die luxe om je heen. Ik kom zeker nog even langs deze dagen! Liefs!

  • 07 November 2005 - 11:04

    Jan (OWK):

    Annet,

    Toch best leuk zo'n opdracht in het buitenland, je maakt nog eens wat mee. Blij te horen dat het weer beter gaat en nu geen legionella oplopen in het bubbelbad. We zien je snel weer in Oostwold.

    Groeten Jan

  • 08 November 2005 - 08:46

    Hans Hangjeugd:

    Nou Annette. Wat een ellende zeg. Mijn vocabulaire is in ieder geval weer verrijkt met enkele vreselijk eng klinkende ziektes. Kan ik eindelijk ook eens een potje scrabble winnen. Maar goed tis wel ff schrikken zeg.In ieder geval veel sterkte, beterschap en tot snel in het oude vertrouwde holland.

  • 08 November 2005 - 17:32

    Bettina:

    Hey Annette, blij om te horen dat je weer wat opgeknapt bent. Klonk allemaal niet zo best :( Hoop dat je inmiddels weer aardig de oude bent! Heel veel beterschap iig nog, X Bettina

  • 09 November 2005 - 12:43

    Annette:

    Hey mensen, bedankt voor alle sms pogingen. Ik moet bekennen dat alleen die van Hens (Letland) is aangekomen. Beetje vaag dus, misschien is Letland toch beter ontwikkeld dan ik had gedacht...

  • 09 November 2005 - 14:04

    Pieter En Joukje:

    Hallo Annette,

    Wat een verhaal zeg! We zijn erg blij dat je weer opgeknapt bent.

    Met vriendelijke groet,
    Pieter en Joukje

  • 20 November 2005 - 19:03

    Anouk:

    Hee annette, jezus zeg daar ga je toch niet vanuit als je op stage gaat, gelukkig gaat het nu beter, zie je in wageningen wel weer veel liefs!!!

  • 21 November 2005 - 07:04

    Josée:

    hoi Annette,
    ik ben behoorlijk onder de indruk van je belevenissen. Je wilde avontuur, nou dat is je rijkelijk toebedeeld. Voor mij heb je genoeg kracht in je om veel te doorstaan en ik dankjewel voor het mogen delen in je belevenissen. Het ga je goed inshala en ik hoop je binnenkort weer persoonlijk te ontmoeten.
    Groetjes, josee.

  • 05 December 2005 - 17:45

    Luc Wieldraaijer:

    stomme lul die ik ben, had ik maar eerder naar je adres gevraagd, want ik wist niet dat je zo ziek was. ben wel heel blij dat je nu weer gewoon terug in Nederland bent, vond het nu achteraf wel extra leuk je weer gezien te hebben.
    hoop je gauw weer te spreken.

    groetjes luc. succes met alles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 118703

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: