Red river delta - Reisverslag uit Bắc Ninh, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Red river delta - Reisverslag uit Bắc Ninh, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Red river delta

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

21 April 2008 | Vietnam, Bắc Ninh

Hoi,

Eerst even een alineatje om de setting te schilderen. De rode rivier delta is echt heel anders dan de Mekong delta, waar ik vorige keer 6 maanden gewoond heb. Zo heb je hier dijken, afwateringssystemen en slootjes tussen de rijstvelden. Ook zijn er dammetjes. Het water wordt door mensen hier en daar met een motortje in hun rijstvelden gepompt (omdat het warm is is de waterstand nogal laag) maar nog vaker zie je mensen met emmertjes het water erin gieten. Die emmers hebben aan 2 kanten 2 touwen, wat dan door 2 mensen die een stukje van elkaar af staan (de emmer in het midden)omhoog wordt getrokken. Klinkt een beetje vaag, maar net zo'n princiepe als de knoop met touwtjes tussen je duim en wijsvinger die je heen en weer draait. Heb je hem? (ik zal er wel eens een fototje van maken). Die rijstvelden zijn groot, de aarde is plat (ja ik weet wel dat ie rond is, maar zo lijkt het :)) waar je tot aan de horizon kan kijken. Hier en daar ligt dan een stadje als een bergje puin in het groen. In de Mekong delta wordt elke vierkante centimeter op de een of andere manier gebruikt, overal fruitbomen, riviertjes, mensen, nog meer mensen. Eindeloos veel mensen. Door de bomen kun je amper om je heen kijken en elk stukje zijkant van de straat wordt wel door iemand benut om iets te verkopen, terwijl je hier lege bermen hebt. En je hebt hier 4 seizoenen (die 4 die wij ook kennen, subtropisch is het hier, het kan ’s winters rond de 5 graden worden) ten opzichte van 2 seizoenen (nat en droog, equatoriaal tropisch) in de Mekong.

De eerste nacht sliep ik in het guesthouse op RIA 1 (Research institute for Aquaculture 1), waar m’n kamer enorm naar kattepis stonk en de buurman tot 12 uur tv bleef kijken. Misschien wordt ik wel langzaamaan een luxepoppetje, maar ik was blij toen ik bij Van kon slapen. Nou is dat eigenlijk weer teveel van het goede (om maar eens te blijven zeuren). Ze heeft een villa op een bergje, hetzelfde soort bergjes als in Halong Bay, alleen nu niet met water eromheen maar rijstvelden. Hier, ten noordoosten van Hanoi, heb je daar hier en daar een klustertje van op het platte land. Nou, wat een kast van een huis, helemaal in koloniale stijl. Ze gebruiken hier veel hout in het Noorden, in pagoda’s enzo, maar ook in Vans huis, houten vloeren, dikke houten pilaren, noem maar op. Ze hebben een bebossingsprogramma in Vietnam, maar ik geloof dat het nog steeds een probleem is om aan hout te komen.
Van is getrouwd met een Deen en ze hebben ook een huis in Denemarken wat er volgens mij ook best mooi bij staat. De Deen zit nu in India, wat Van, ik, een vriendin van Van (:)), een nichtje, 4 honden (waarvan 3 Phu Quoc jachthondjes), talloze schildpadden en een zeeaquarium tot de levende inboedel maakt. De insecten daargelaten dan.

Zaterdag heb ik meteen een wandelingetje gemaakt over de toppen van 3 bergjes (hoogte Wageningse berg ongeveer). Supermooi uitzicht en het levert aardig wat contact op met de Vietnamesen om erachter te komen waar je veilig naar boven kan zonder opgegeten te worden door een paar agressieve hondjes. En ik vraag me nog steeds af of ze me nou vragen of ik in m’n eentje aan het wandelen ben of ik getrouwd ben, aangezien er ook eens een jongen gehaald werd, maar ik heb het maar niet afgewacht, volgende keer maar even een ring meenemen :). Maar het is nog steeds een vriendelijk volkje, ik voel me niet ongemakkelijk erbij.

Het netwerken gaat ook prima, heb al wat interessante mensen ontmoet. In Hanoi kwam ik toevallig een Deen tegen die al lange tijd in een ontwikkelingsproject voor visteelt en visserij werkt wereldwijd en net een boek had geschreven daarover, dus hebben we 3 uur lang bier gedronken en over vissen, Vietnam en de wetenschap gepraat. Leuk!

Groetjes,
Annette

  • 21 April 2008 - 06:00

    Tobias:

    Heej Annette,

    Goed om te horen dat je je goed vermaakt en alweer de nodige contacten opdoet! Succes met Vietnam en ik zie je op 5 mei wel weer.

    Groetjes,
    Tobias

  • 21 April 2008 - 07:31

    Manus De Panus:

    Klinkt als feestje,
    Stay alive!

    x

  • 21 April 2008 - 08:02

    Jan Roelof:

    Wat leuk om je weer digitaal te mogen volgen op reis. Leuke foto's ook. Hoewel ik de witte aanleiding nog niet kon thuisbrengen. Misschien kun je nog een hint geven?
    Veel plezier verder.
    groet van JR

  • 21 April 2008 - 09:14

    Hilde:

    Ha Annette, leuk om de fotos te zien, wat een huis! Veel succes daar!

    Groetjes, hilde

    ps. kzie dat mn carpoolmaatje er ook vroeg bij was vandaag:)

  • 21 April 2008 - 09:20

    Rianne:

    Heej Annette,

    Leuk dat het weer anders is als in de Mekong. Zo leer je wel je hele second home country goed kennen, en ben je straks overal thuis! Heb de foto met de witte aanleiding al geprobeerd te vergroten maar dat helpt niet. Dus ik ben benieuwd.... Goede sog-activiteit!

    Veel plezier nog!

    Groetjes Rianne

  • 21 April 2008 - 12:18

    Ton.:

    Als ik je verhaal zo lees dan zijn onze tripjes naar Finland maar saai? Geniet ervan en nog veel plezier.

    Groetjes, Ton.

  • 22 April 2008 - 06:49

    Wilma:

    Hey Annette,

    Wat een mooie foto's en leuk verhaal!

    Nog heel veel succes en plezier!

    Groetjes Wilma

  • 23 April 2008 - 06:34

    Fietsenmaker:

    Ik hoorde van Frank dat je weer eens in verweggistan zit. Dus direct maar ff checken. Zo te zien heb je je draai alweer aardig gevonden. En, by the way, om mij aan te sluiten bij vorige reacties, hoe zit dat inderdaad met die witte aanleiding? Zaterdag gaan we naar Wageningen. Dus ook even naar de Hoogstraat. Bij welk huisnummer moet ik zwaaien?

    Succces en veel plezier,
    Ruud
    ps. binnenkort maar even 'echt' varen he?

  • 27 April 2008 - 21:31

    Stefanie:

    he hoi

    super :) dat je weer in vietnam bent.
    ik zat van de week nog te denk ddat ik je een mail wou sturen en zat ik me te bedenken waar je tegenwoordig mee bezig houdt, k ben geen actieve mail checker vandaar 216 mails en daar was je dan :)

    ik wens je nog heel veel plezier en succes met onderzoeken.

    groetjes stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Bắc Ninh

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 118886

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: