Newfoundland - Reisverslag uit Brackley, Canada van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Newfoundland - Reisverslag uit Brackley, Canada van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Newfoundland

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

09 Augustus 2013 | Canada, Brackley

Zomer!

En niet zomaar een zomer! Promoveren stond eindelijk op het programma. Ik heb de meesten van jullie gezien tijdens mijn vakantie naar Nederland. Bedankt allemaal voor jullie aanwezigheid, gelukswensen etc. Jullie hebben er een leuke tijd voor me van gemaakt. En raad eens, bij thuiskomst had onze secretaresse een nieuw kamerbordje voor me geregeld :) (zie foto).

Amper thuis mocht ik alweer op stap. Voor mijn werk, naar Newfoundland. Het eiland van de ijsbergen en walvissen. De vlucht van Charlottetown naar Halifax was in een erg bijzonder vliegtuig. Een stoel aan elke kant van het gangpad, en de co-piloot deed ook dienst als stuwardes. Ze gaf ons het intropraatje, ging voorin zitten en keek tijdens de vlucht af en toe over haar schouder of we er allemaal nog waren :). Tja, dat kan natuurlijk met zo weinig mensen.

Van Halifax vloog ik naar Gander. Ik ging naar het meest verlaten stuk van Newfoundland, de zuidkust. En het eiland is al vrij dun bevolkt. Ter vergelijking, Nederland heeft 404.6 mensen per vierkante kilometer, Newfoundland 1.38 (we weten allemaal hoe betrouwbaar wikipedia is :)). Bij onze afslag stond een bord dat je even je benzine moest checken, want dat er de volgende 150 ofzo kilometer geen pomp zou zijn. En ver daarachter zat ik, in het dorpje St. Albans.

Natuurlijk kon ik het niet laten een beetje rond te snuffen. Zo ben ik in het weekend naar Rencontre gegaan, een dorpje waar in haar hoogtijden iets van 311 mensen woonden, maar nu minder. Je kunt er alleen met boot komen, er loopt geen weg heen. Wat doen mensen daar? Sommige mensen werken in de viskweek, anderen werken een paar maanden internationaal op een boot, dan weer een poosje thuis. Of gewoon bier drinken. In de winter hebben ze wat meer vrijheid want dan gaan ze met sneeuwscooter overal heen. Nu zijn ze aan hun quads gebonden. Erg bijzonder.

Andere bijzonderheden van Newfoundland kreeg ik binnen via de radio. We konden 1 station ontvangen, niet overal, en dat was het provinciale kanaal. Newfoundland ligt in de provincie Newfoundland en Labrador en een van de eerste nieuwsitems die ik hoorde was dat er in een Nationaal park in Labrador een man uit zijn tent was gehaald door een ijsbeer en nu in critieke toestand in een ziekenhuis lag. Hij heeft geluk gehad. Nog nooit eerder was ik in een provincie waar ijsberen leven. Bijzonder. Op Newfoundland zullen ze niet zijn, maar toch.

Het tweede noemenswaardige radio-item wat ik jullie toch niet wil onthouden overkwam me op maandagochtend kwart voor 8. Na het nieuws en het weer kwam het verkeer. ‘Er is nogal wat verwarring ontstaan over of hij nou wel of niet dicht zou zijn, maar Fresh water street is nog steeds open en zal waarschijnlijk later deze dag tijdelijk even dichtgaan’. Volgende zin. ‘Op die en die weg in die en die bocht zijn 4 elanden gesignaleerd, rijdt u alstublieft voorzichtig’. Einde. :).

Ik ben nu weer terug op mijn eilandje. Mocht je zin hebben om langs te komen, op mijn verjaardagfeestje volgende week bijvoorbeeld, of me een kaartje willen sturen kan dat naar:

Annette Boerlage

Annette

• 09 Augustus 2013 - 09:36

Lodey:

super!!!!!
    Gefeliciteerd alsnog vanuit een ander elandenland!
    Groetjes van Rob, Jorinde en Frida

• 09 Augustus 2013 - 17:51

Jan Roelof:

Leuke verrassing - dat naambordje, maar je hebt er ook hard voor gewerkt.
    Heb je verdediging on line meegemaakt. Ik ben trots op je.
    Ga je ook nog iets vertellen van je werkzaamheden. Want ik neem aan dat jouw reis naar Newfoundland niet was om op quads te rijden of bier te drinken :). En in Charlottesville zal je ook wel iets moeten doen.
    Leuk dat je in Gander landde. Die plaatsnaam ken ik al sinds mijn 15 of 16e uit enkele boeken van Nevil Shute. Ga je een leuk feestje bouwen dinsdag? Veel plezier in ieder geval.
    Hartelijke groet, Jan Roelof

• 12 Augustus 2013 - 21:50

Jaap:

Nog een fijne oudejaaravond, Annette!!

• 13 Augustus 2013 - 08:40

Patricia:

Goed bezig weer! Was het ook leuk in Noorwegen? Ik kan helaas niet langs komen vandaag (vlucht gecanceld vanwege elanden met jongen op de landingsbaan ;) maar van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet ervan en ik zal een biertje op je drinken! Groetjes!

• 26 Augustus 2013 - 17:54

Tante Siem:

he hallo annette
    door vakantiedrukte lees ik je bericht nu pas en ik ben er blij mee
    Gefeliciteerd Je bent een Kei.

heb het goed daar
    wij waren de afgelopen weken in Bennekom en dus ook even Wageningen en met Tsjikke op de keniscampus in Ede de kamer klaargemaakt. Is gezellig geworden.

groetjes tante Siem en fam. Bloem