Hue en omgeving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Hue en omgeving - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Hue en omgeving

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

23 November 2005 | Vietnam, Hanoi

Hallo,

Na ongelovelijk veel afscheidsfeestjes heb ik na een week Can Tho voorlopig definitief afscheid genomen van de Mehkong Delta. Niet fijn natuulijk om iedereen niet meer te zien, maar dat hoort erbij. Ook mijn vissen heb ik natuurlijk het aller beste gewenst. In HCMC ben ik nog een paar dagen gaan bijkomen van de feestjes, heb ik de stad nog wat bekeken (vooral opmerkelijk/ranzig op wat voor manieren amerikanen de VC afmaakten en andersom) en nog wat rondgedobberd met Boedha in het zwembad van Cees en Antoinette.

Donderdag ben ik naar Hue vertrokken waar Mathieu (een bosbouwer uit Wageningen) mij van het vliegveld haalde met zijn motortje om samen een lang weekend rond te gaan trekken. Hij werkt in Aluoi aan de ontbossing door etnische minderheden. Deze wereldstad is natuurlijk bij bijna iedereen bekend, maar voor de onwetenden zal ik nog even vermelden dat het ongeveer 70 km van Hue ligt, in de bergen (heuvels) bij Laos tussen de etnische minderheden.
Mijn aankomst in Hue begon al koud (na 30 graden is 25 graden al niet fijn) en de eerste regendruppeltjes waren ook snel gesignaleerd. Dat mocht natuurlijk de pret niet drukken en vol goede moed zijn we een dag later vertrokken richting Ba Na (een natuurpark). Het bleek een beetje verder dan verwacht, op de kaart stond een rechte weg, de werkelijkheid was er geen meter recht en was de gemiddeld haalbare snelheid niet veel hoger dan 20 km per uur. En dat in de stromende regen... Uiteidelijk strandden we ergens halverwege, een beetje verkleurd aangezien mijn brommercapaciteiten in de modder wat te wensen over lieten. Vietnamese wegen hebben de gewoonte soms ineens op te houden en in modder te veranderen en dat ging 2 keer niet heel erg goed (zie je wel Matthieu, ik heb het eerlijk verteld;-)). Maar we hebben natuulijk wel enorm veel gelachen.

De tocht zelf was echt super. Na de overbevolkte en overgecultiveerde platte Mehkong delta was het heerlijk om tussen de heuvels, het oerbos en de idylische dorpjes te zitten en vooral de grote stukken niet intensief gebruikt land te zien. Vietnam heeft toch wel veel verschillen binnen zijn grenzen, maarja, dat kan ook haast niet anders in een land zo groot als dit.
Vanaf de grens met Laos zijn we naar Hoi An gereden (Vietnam dus in de breedte doorkruisd met de motor!). Ba Na (het natuurpark en tevens het doel van onze tocht bleek een beetje te koud en te nat (te Nederlands)) dus zijn we maar verder gekacheld naar Hoi An.
Daar aangekomen zijn we even de zee in geplonsd, hebben wat geshopt en even lekker de toerist uit gehangen.
Al met al een gezellige, geslaagde tocht!

Momenteel zit ik in Hanoi en vertrek vanavond naar Sapa om daar wat in de bergen rond te hangen voor ik naar huis ga. Mijn vliegtuig komt op 2 december om 6.25 aan in terminal 3 op schiphol als alles goed gaat. Dus ik ben nog net op tijd om de laatste pepernoten mee te krijgen!!

Groetjes
Annette

• 23 November 2005 - 10:08

Claudia:

Hé annette, jammer dat er maar zo weinig smsjes zijn aangekomen hehe maar misschien maar beter ook anders was je vast helemaal platgesmst. Goed om te horen dat je weer spannende dingen hebt kunnen doen. Hoop dat ik je snel zie als je weer terug bent! Liefs Claudia

• 23 November 2005 - 10:12

Joop:

Veel plezier in Sapa. Je zult daar nog veeeeel meer modder tegen komen ;)

• 23 November 2005 - 10:36

Eitje:

He Annette, je bent alweer vroeg thuis. Kan je gelijk 's avonds komen trainen, haha. Fijne vlucht. Spreek je, ei.

• 23 November 2005 - 15:30

Ankla:

He Annette! Goed om weer een leuk verhaal te lezen, de laatste was toch wat minder! Ben blij dat je je weer beter voelt. Geniet er nog maar even van, voor je het weet zit je weer in Nederland waar de wegen niet in modder veranderen! Veel plezier nog even!

• 23 November 2005 - 18:39

Bloem Hijum:

hallo annette
    tsjonge we zijn weer blij met je bericht. We hopen dat het je nu weer veel beter mag gaan en dat je de laatste week nog plezier mag beleven in vietnam. Het zal wel anders zijn dan anders ......maar wat is anders anders............
    we wensen je alvast een goede reis en een zak vol pepernoten de bloemen uit hijum

• 24 November 2005 - 05:36

Jolanda:

heee,
    fijn om te horen dat het veel beter gaat, en je toch nog een beetje kan genieten van het land! Ben wel jaloers hoor, ik hier nog hard aan t werk! Afgelopen weekend de aankomst van sinterklaas gevierd in vietnam, die goede man komt ook overal...Dus ook hier pepernoten gehad! Iig krijg je de hartelijke groetjes van iedereen. Bij het consulaat was je imiddels wel bekend namelijk... Hihi. Geniet van die laatse dagen!!
    Liefs Jolanda

• 25 November 2005 - 15:55

Rianne:

Heey Annette, er ligt hier inmiddels een laag sneeuw! In november, dus maak je borst maar nat als je 25 graden al koud vind ;-) Alvast een fijne reis huiswaarts en dan tot heel snel! -x- Rianne

• 25 November 2005 - 20:31

Ulco:

Hoi Annette,
    Ben door je ouders goed op de hoogte gehouden van je ziekte. Was flink schrikken in Den Haag.
    Geef je een nog een feestje als je weer "thuis" bent? Dan kunnen we zien hoe je hersteld bent. En ook al die verhalen horen die je durfde op te schrijven.
    Behouden vlucht naar Holland toegewenst en geniet nog van de chocoladeletters, marsepijn en pepernoten.
    Groet,
    Ulco

• 27 November 2005 - 11:05

Esther:

hej meis!! de cultuurshok-van-het-thuis-zijn valt vast wel mee, omdat hier in groningen net zo'n dikke laag modder ligt als in vietnam, als ik het zo lees;)alleen hier is het kouder:( nouja, misschien nog schaatsen, toch? altijd van de zonnige kant zien hea;)dikke kus, esther

• 28 November 2005 - 01:38

Cees:

Hoi Annette,
    leuk om je dagboek te lezen en vooral dat je geniet van je laatste dagen hier in Vietnam. Probeer je nog even te bellen naar HCMC?

• 29 November 2005 - 20:19

EeeeyLiene:

En dan zit het er zo maar in 1 keer weer op...
    Hele goeie reis terug naar huis in ieder geval! En geniet maar van de pepernoten...! :-)