eind in zicht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu eind in zicht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

eind in zicht

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

25 November 2009 | Vietnam, Hanoi

He Allen,

Hoe is het in Nederland? Hier schommelt de temperatuur wat tussen de 15 en 25 graden. Nog prima uit te houden dus, maar als het altijd achter in de 30 graden is, is het toch wel een trui/winterjas weertje.

Mijn werk is een beetje om moedeloos van te worden, ik heb erover nagedacht hoe ik de laatste ontwikkelingen een positieve draai kan geven, maar dat is vrij onmogelijk. Natuurlijk ging eerst alles wat je zou kunnen bedenken fout (as usual), maar na overnieuw te zijn begonnen en alles wat fout kon gaan te voorkomen besloten mijn vissen massaal hun vin erbij neer te leggen. In iets wetenschappelijke termen betekend dat dat door het naar beneden gaan van de temperatuur de tilapia teveel stress kreeg en ze door allerlei schimmels en (secundaire) bacteriele infecties te vroeg uit mijn proef lagen waardoor de overgebleven aantallen te weinig waren om nog iets significants te zeggen. Bovendien waren de overgebleven vissen niet echt (echt niet) positief, wat ze wel zouden moeten zijn.

Anyway, de aanhouder wint (toch?), dus vol goede moed (denk ik, ik kan de moed soms wat moeilijk vinden) en massa’s geduld (daar heb je van die kettinkjes met chinese ‘geduld’ tekens voor) ben ik maar weer overnieuw begonnen. Heerlijk, als je denkt dat de 10 uur per dag microscoop-tuur sessies voorbij zijn je weer vrolijk opnieuw mag beginnen…

Bijkomend nadeel van al dat gewerk is dat ik weinig tijd meer over heb om na te denken, mails te sturen of avonturen te beleven. ‘De oudjes’, zoals mijn broertje onze ouders altijd liefdevol noemt, namen die taak maar van me over. Ze waren een maandje op bezoek in dit loempialand. Het is vreemd om ze te zien rondlopen in de wereld die ik als normaal beschouw, maar te beseffen dat het voor hun toch een tikje raar is. Na een dagje ‘old quarter’ zei mams: ‘Oei, ik weet niet of ik daar ooit nog eens heen wil, we vonden het erg druk’. Hoewel druk een lichte understatement is zijn ze er in hun laatste week hier toch weer vol goede moed heen gegaan en het ging al beter. Ook hadden ze een beetje moeite met het begrijpen van de bussen. Een bus stopt namelijk eigenlijk niet, dus het is zaak om tijdig bij de deur te staan en eruit te springen bij je halte, of erin te springen als je op wilt stappen. Tja, dan moet het moment een keer aanbreken dat pap en ik elkaar vragend aankijken en we nog net mam achter gesloten busdeuren zien vertrekken... Westerse toeristen horen eigenlijk niet in de lokale bussen, daarvoor zijn taxi’s uitgevonden. Maar jammer dan, als je dochter er woont ga je gewoon mee :). Ook moesten ze achter op de motorbike, maar dat leken ze alleen maar leuk te vinden. Volgens mij hebben ze een erg goede tijd gehad, ze komen volgende week weer naar Nederland met bergen foto’s en verhalen.

Plan van mij was om een weekje later ook richting het koude kikkerlandje te vertrekken om net op tijd voor de pepernoten en de oude prins op het witte paard terug te zijn. Aangepast plan wegens proef ophoud is om dan maar de kerstkransjes te komen meesnoepen en rendiermos op het dak te planten en dat gaat wel lukken. 22 december kom ik aan in Nederland. Eerste kerstdag Oostwold (Ez?), tweede kerstdag Houten, dan even een weekje skiën in de Alpen en vanaf januari heb ik hopelijk genoeg resultaten om me in Wageningen een tijdje zoet te houden met schrijven. Feel free om wat pepernoten voor me te bewaren en me in januari uit te nodigen voor een rijstvrije maaltijd :) zodat we kunnen bijpraten.

Groeten,
Annette
(die het even helemaal gehad heeft met ontploffende stopcontacten, trommelvlies brekende toeters in afsnijdende vrachtwagens, vissen die door alles besmet lijken te worden behalve het parasietje waar ik ze graag mee wil besmetten en last but not least… rijst)

  • 25 November 2009 - 07:53

    Marjolijn:

    Hey Annette,

    Goed nieuws dat je in januari weer in Wageningen te vinden bent! Ik heb je gemist..
    Ik ga zelf in december ook nog drie weekjes op vakantie (Costa Rica :-)).

    Volgend jaar weer veel samen rijden, als pauze voor al het schrijfwerk ;-). En misschien wel eigen paard, wie weet...

  • 25 November 2009 - 08:09

    Stefanie:

    Gezellig ja we kijken uit naar je terug komst.

    op naar de boerenkool en zuurkool :P. Als je zin en tijd hebt kunnen we wel even wat afspreken of iets gezelligs gaan doen.

    nog heel veel succes met je project. en tot gauw

    Groetjes Stef

  • 25 November 2009 - 08:38

    Doutzen:

    Lieve Annette,

    Respect voor je doorzettingsvermogen en geduld! Die kettinkjes moeten bijzondere krachten bezitten. Ik vind het fijn dat je binnenkort weer terug komt. Succes nog met je experimenten en onderzoek! Tot snel ziens en ik zal pepernoten voor je bewaren,

    groetjes
    Doutzen

  • 25 November 2009 - 13:41

    Josee:

    Hoi Annette,

    ik kijk er naar uit om je weer te ontmoeten. Goede rijs[t] gewenst en goede moed ook. Ken je dat versje "en van je hela , hola enz???? Veel en hard zingen maar. Bij zoveel kabaal valt het niet zo op.

    Tot ziens in Houten.

    Groet,
    Josee.

  • 25 November 2009 - 19:42

    Tantesiem Enderest:

    hoi anette, voor ons is het fijn de belevenissen zo mee te maken, we begrijpen dat jij effe van sommige van die belevenissen baalt.
    maaike mot lachen als ik over frank en inge lees, ze vind het prima dat zij al snel weer in nederland zijn. en wat betrefd die pepernoten die moeten we vast samen met oliebollen gan bewaren. Succes met de laatste loodjes

  • 26 November 2009 - 07:26

    Ruud:

    Hoi Annette,
    Je bent duidelijk toe aan wat opbeurende, rijst- en visloze praatjes.
    Ik volg de documentaire over de reis van de Beagle (Darwin) en daar doemde plotseling Halong Bay op. In mijn enthousiasme riep ik Ciska erbij. Kijk, kijk, daar is Annette geweest. Rotsklimmen en gevaarlijke capriolen waarbij je uiteindelijk altijd weer in het water belandde. Ik heb de foto's nog op mn netvlies.
    Nog geen 2 dagen later een prachtige kaart uit Vietnam in de bus van Frank en Inge met, je raad het al, een foto van Halong Bay (hebben jullie nog fijn gewandeld in de bergen?)
    Ondanks dat het wat tegen zit en de vissen in opstand komen denk ik dat je wel een prachtige tijd hebt doorgemaakt in Vietnam, een land met een prachtige natuur, geen betuttelende regering en heel veel RIJST.
    Al die ervaringen en indrukken kan niemand je meer afnemen.
    Bij deze nodig ik je van harte uit weer eens een dagje aan fietsen te sleutelen onder het genot van pepernoten, marsepein, kerstkrans (met echte amandelspijs uiteraard).
    Wolkom yn us kalde kikkertlandsje en succes met de laatste loodjes.

    Groeten uit Wijckel

  • 26 November 2009 - 08:36

    Inge:

    Hoi Meis.
    Vanavond vanuit Sapa, een nachtje in de trein, weer naar jou toe in Hanoi.
    Bedankt voor je gastvrijheid.
    Tot morgen, Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Werk in Hanoi 2009

PhD onderzoek.

Recente Reisverslagen:

25 November 2009

eind in zicht

26 Oktober 2009

een normale werkdag

14 Oktober 2009

Helm

26 September 2009

de reigermoordenaar

26 Augustus 2009

herinnering
Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 118964

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: