Condoom - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Condoom - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Condoom

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

08 December 2010 | Vietnam, Hanoi

'Annet oi, do you know what a condom is?' Ik schrik wakker uit mijn dagdromen, wat? Kort geleden hadden we een gesprek in het vietnamees, maar nee, ik zou zo niet de engelse vertaling van het vietnameze woord condom weten. 'Really? You don't know what a condom is? Hihihi'. Het is dus grappig. Uh, wat zouden ze kunnen bedoelen? Ah, een condoom. Vertaald van het Engels met zwaar Vietnamees accent naar het Engels. ' Ah, yes, I know what a condom is, haha.'

Het is lunchpauze en we zitten met z'n zevenen aan een tafeltje. Om ons heen zijn nog 3 van deze tafels vol collega' s, allen Vietnamees. De kok maakt voor mij altijd een ei omdat ik geen vlees of vis eet, vandaag lekker met wat tomaten erdoor gebakken. Verder hebben we wat gerechten met groene bladeren (sua rau) een gebakken tilapia, wat varkenshuid en wat kookvocht alas soep. En natuurlijk een bak com (rijst). De kok is altijd de hele dag bezig, 's morgens naar de markt, dan beginnen met koken. 11.45 lunch en daarna afwassen en voorbereiden voor morgen. En voor die meestal meer dan 30 mensen kookt ze verschillende gerechten, alles inclusief rijst boven een houtvuurtje. En het is altijd optijd klaar en nog warm, respect!

Maargoed, lunch is altijd gezellig, iedereen babbelt wat met elkaar. Gespreksonderwerpen zijn waarschijnlijk overal ter wereld hetzelfde. Soms neem ik even een steekproef door te vragen waar het onderwerp over gaat (in het Vietnamees dus het gaat allemaal langs me heen). En meestal is het de benzineprijs, de prijs van appels of de kleur van de nieuwe jas van de vrouw die naast het hek woont. Meestal in het Vietnamees, maar soms neem ik ook deel van de conversatie en gaat het in gerekkig Engels. Zoals nu ook weer, hoe zijn we nou weer bij het onderwerp condoom beland? Behoorlijk provocerend in een preuts land als dit waarin men officieel nog niet aan sex voor het huwelijk doet en er al helemaal niet over praat.

Even navragen leert me dat het gesprek, zoals meestal, begon bij een vis. Er loopt een kanaal door ons onderzoeksinstituut en iemand had daar eens een vis uitgehaald, opengemaakt (dat doen wij nou eenmaal) en twee condooms uit de maag van deze vis gahaald. Bizar! Hoe kan een vis ooit 2 condooms opeten?? Zover was het gesprek gevorderd toen bleek dat Ha en Vuoung beiden niet wisten wat een condoom was. Deze meiden zijn ongeveer 24 jaar en hebben beiden al wat vriendjes achter de rug. Phoung (mijn assistente, 21 jaar) en ik, wisten beiden wel wat een condoom was, wat minstens zo hilarisch bleek te zijn. Dus, chi (oudere zuster) Annette, leg jij dan maar eens uit wat een condoom is. Ha en Vuoung waren erg benieuwd wat dit nou was, iedereen bleef maar giechelen. Toen ik zei dat ik wel wist wat het was maar het niet kon uitleggen en daarbij een beetje nerveus keek en de rest begon te lachen waren ze helemaal gefascineerd. Mietje ik zag het dus even helemaal niet zitten om me aan dit condoom te branden. Ik kreeg gepast wat rode wangetjes, maar dat was mijn bijdrage aan het oplossen van hun raadsel.

Ha moest weg en omdat niemand het nog wou uitleggen stelde Phuong voor dat ze het maar moest googlen. Ik zag voor me hoe Ha op google pictures drukte en een giga rood hoofd kreeg. Hahaha, arme Ha.

Het gesprek ging weer terug naar de vis, die die condooms dan toch waarschijnlijk zelf gebruikt had. Uhu... Nougoed, met een beetje verbeelding zou je zo'n ding nog om z'n vin heen kunnen trekken, maaruh.. En waarom ik en vooral Phuong dan wel wisten wat een condoom was. Tja, wij hadden allebij niet zoveel zin om daar op in te gaan. Arme Vuoung had nog steeds geen idee waar we het over hadden. Zo ging het maar door, tot Phuong medelijden kreeg met de geplaagde Vuoung en de legendarische woorden uitsprak: ' A condom is a thing that you use when you're already married but not yet want a baby.'
Bravo Phuong!! Ik had het niet mooier kunnen verwoorden :).

Annette

  • 08 December 2010 - 17:46

    Jan Roelof:

    weer zo'n mooi pareltje. Wanneer ga je je verhaaltjes gebundeld uitgeven of als colom aanbieden, bijvoorbeeld bij een universiteitsblad, of zo.
    Ik geniet er in elk geval erg van.
    groet van Jan Roelof

  • 08 December 2010 - 20:45

    Jaap:

    Whaha, mooi verhaal!

  • 13 December 2010 - 16:58

    Doutzen :

    Geweldig :)

  • 14 December 2010 - 16:28

    Ruud:

    Weer wat geleerd;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Werk in Hanoi 2010

PhD onderzoek

Recente Reisverslagen:

29 April 2011

Thuis

15 Maart 2011

weekendjes weg

14 Februari 2011

Tam Dao

07 Februari 2011

er was eens.... (tet)

24 Januari 2011

einde in zicht
Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 119013

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: