Huur betalen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Huur betalen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Huur betalen

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

08 November 2010 | Vietnam, Hanoi

‘Hi roommates, the landlady called and she wants to collect rent tomorrow. Can you have 690 usd ready by then?’

Fijn, het smsje van mijn huisgenootje geeft aan dat het weer tijd is om de huur te betalen. Ik betaal 230 usd (United States Dollards) per maand voor mijn kamer en we betalen altijd 3 maanden in 1 keer. Natuurlijk weet ik (evenals de landlady) uit ervaring dat het onmogelijk is om het geld in 1 dag te verzamelen en dat niemand van mijn huisgenoten dat gaat redden, maar mijn nieuwe huisgenootjes die dit voor het eerst doen schieten prompt in de stress. Ik probeer ze te kalmeren door te vertellen dat we het gewoon een paar dagen later overhandigen. No worries.

690 usd kost ongeveer 13.800.000 vnd (Viet Nam Dong). Dit is afhankelijk van de wisselkoers, maar deze is redelijk stabiel omdat de vnd aan de usd gelinkt zit. Ik had al via via vernomen had dat de usd’s weer wat duurder aan het worden zijn, maar veel zal het niet verschillen met de vorige keer.

Met pinnen kun je per keer maximaal 2.000.000 vnd opnemen. Omgerekend is dat ongeveer 80 euro. Mijn collega’s verdienen 200 usd per maand, wat ongeveer 4.000.000 vnd is en 160 euro. En zij zijn wetenschappers, je kan je makkelijk voorstellen dat de fruitverkopers een rijstveldwerkers een stuk minder verdienen.

Kortom, 690 usd is een boel geld hier en 14.000.000 vnd is niet verstandig om in 1 keer te pinnen (wat mijn Nederlandse bank ook niet goed vindt, ik kan maximaal 6 keer pinnen op een dag). Wat ik dus meestal doe, is een rondje door de stad fietsen en hier en daar pinnen. Dat herhaal ik dan een paar dagen. Ik moet nu ook nog het salaris van mijn assistente en de huur van mijn werkkamer op mijn onderzoeksinstituut betalen, in totaal heb ik zo’n 20.000.000 vnd nodig. Dat delen door 2.000.000 vnd wat maximaal per keer te pinnen is, komt neer op 10 keer pinnen om 20 miljoen te verzamelen. Whoehoe, klinkt dat even bizar ;).

Ik heb geluk, de meeste pinautomaten die ik aan doe geven briefjes van 200.000 vnd. Soms heb je erg veel geluk en komt er 500.000 vnd uit, maar voor hetzelfde geld heb je 100.000 vnd of nog erger 50.000 vnd briefjes. Reken dan maar op een zeer dik pakket geld. Je voelt je net Dagobert Duck, maar het is lastig vervoeren, en je wilt niet dat iemand bedenkt dat het een goed idee is om je tas te stelen.

Al met al heb in na een paar dagen een enorme berg briefjes verzameld. Ik stop ze bij elkaar in een tas, stap op mijn motorbike en ga naar mijn vaste goudhandelaar. Daar heb je de beste wisselkoers. In de etalage liggen wat sieraden, maar iedereen weet wel beter wat voor een plek dit is. Ik vraag naar de wisselkoers en de man typt het in op z’n rekenmachine. Ik kijk even zuur, maar geef een knikje dat ik akkoord ga. Ik typ in hoeveel ik nodig heb. Hij rekent hoeveel vnd ik moet betalen. Ik tel het uit en overhandig het. Hij telt het na en knikt dat het klopt. Hij loopt naar achter om het in de geldteller te doen, komt terug en knikt weer dat het klopt. Hij had weg kunnen rennen, maar ik kom hier vaker en het is altijd goed gegaan. Hij wijst dat hij even naar achter moet en zo terug is. Ik sta voorin en wacht. Om me heen gebeuren meer geldzaken, dikke pakketten geld verwisselen van eigenaar. Na een poosje is hij terug. Ik krijg 6 biljetten van 100 usd, 2 biljetten van 20 usd en 1 biljet van 50 usd. Hij telt het na, ik tel het na. Ik knik dat ik akkoord ga, hij knikt dat hij het begrepen heeft. Ik krijg de usd’s (wat een licht en klein pakketje), stop het diep weg in mijn tas en rijdt weg op mijn motorbike. Hij zou iemand achter me aan kunnen sturen om het weer ‘op te halen’, maar ik kom hier vaker en het is altijd goed gegaan. Ook nu weer gaat het goed. Ik berg het geld goed op thuis, en hoop dat de schoonmaakster het niet kan vinden. Ik ben blij dat ik de landlady niet ben, zij moet straks met 5 x 690 usd over straat. Brrrr.

Tja, zo gaat dat hier, huur betalen..

Bijgevoegd wat foto's van een weekendje klimmen in Yangshao, vlak over de grens in China. Prachtig super fantastisch!

@Ruud: er zitten mooie nieuw Shimano tandwielen op en hij fietst weer als een tierelier.

  • 08 November 2010 - 06:42

    Alex:

    Mooi verhaal.
    Je kunt trouwens wel 3,5 miljoen pinnen! Kies other amount --> 3,5 miljoen --> Kassa! Scheel weer paar keer pinnen ;) (iig bij VCB)

  • 08 November 2010 - 11:23

    Joris:

    Weer een leuk verhaal, Annette. En wat een gave foto's! Ziet er erg mooi uit daar in China.

    Groet, Joris

  • 08 November 2010 - 20:36

    Lodey:

    Heerlijk, 't is iedere keer weer iets heel anders. Net een fantastisch boek, met om de maand een nieuw hoofdstuk. Je schrijft zo boeiend, dat ik me een beetje daar voel zijn; wat een klus met die huur. En hier betaal je gewoon wat achter de computer. Heb het lekker, ha det bra. Groetjes ook van Rob en Jorinde en Frida

  • 09 November 2010 - 21:22

    Jaap:

    Het is dus gelukt met je China-visum. Elke keer dat ik China zie of hoor, moet ik aan busreis met de Duitsers denken (KKKKina!).

    Pinnen is idd een tijdrovende bezigheid. Je moet dan ook nog hopen dat je idd maximale bedrag krijgt en niet 500.000 ipv 2 miljoen!

  • 10 November 2010 - 13:52

    Tobias:

    Het blijft allemaal een avontuur! Suprtmooie foto's en all the best met werk en alles!

    Groet,
    Tobias

  • 10 November 2010 - 19:35

    Sjoerd:

    Als Dagobert Duck fan zou ik graag een keer daar willen pinnen :)

  • 25 November 2010 - 17:22

    Doutzen:

    Hey Annette,

    Wat een mooi verhaal weer. Soms schiet het er even bij in om je te volgen, maar het is zo de moeite waard om je verhalen te lezen!

    Gaaf dat je naar China gaat. Heel erg veel plezier.

    liefs

    Doutzen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Werk in Hanoi 2010

PhD onderzoek

Recente Reisverslagen:

29 April 2011

Thuis

15 Maart 2011

weekendjes weg

14 Februari 2011

Tam Dao

07 Februari 2011

er was eens.... (tet)

24 Januari 2011

einde in zicht
Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 119014

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: