Verbazing - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Verbazing - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Verbazing

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

10 December 2008 | Vietnam, Hanoi

Er zijn veel verschillende soorten verbazing. Ondertussen woon ik al zo lang hier dat ik niet het gevoel heb dat de Vietnamezen me nog kunnen verbazen. Toch lukt het ze af en toe nog en meestal zijn het de kleine dingetjes...

Je hebt bijvoorbeeld van die verbazing waarbij de tijd even stil lijkt te staan en je daarna eigenlijk iedereen meteen wilt vertellen wat er gebeurd is. De laatste keer dat dat gebeurde zag ik een rol wc-papier, maar dan was er geen kartonnen rondje in het midden. Het papier ging door tot het middenpunt. Echt, zo’n rol hoort gewoon een leeg midden te hebben. Het druist tegen al je wc-papier gevoel in om dat zo te zien..

Dan heb je de vrolijke verbazing waardoor je mondhoeken omhoog gaan, bijvoorbeeld bij het lezen van de engelstalige gebruiksaanwijzing op het pak macaroni wat ik klaar wilde maken:
Directions for use: Boiling about 1-3 litres of water, (depend on the weight of macaroni), to put macaroni into boiling water and cooking about 4-8 minutes. Stir regularly occasionally until macaroni to be ripe but do not cooked well and then take it out draining off with fresh water, mixing macaroni with some table – spoonful of vegetable oil, for nonstick. It can be use with soup or fried with vegetable, meat, seafood, spices…

Er is ook vertederende verbazing. Ik was eens in supermarkt om brood te halen, een van de weinige artikelen die slecht te krijgen is bij de kleinschalige middenstand die ik zoveel mogelijk probeer te blijven stuenen door bij lieve oude vrouwtjes mijn boodschappen te doen. Ik zag daar een kindje en zij zag mij en ik dacht: ‘die lijkt erg veel op het kindje bij het restaurantje waar ik vaak eet op weg naar huis’. Maarja, er zijn zo veel kindjes in Hanoi en de meeste zijn klein en hebben zwart haar... We bleven elkaar even aankijken en ineens rukte het kindje zich los van haar vader, liep naar me toe, bleef op een meter afstand van me staan en zei heel trots: ‘Hello’.

Dan heb je de verbazing waarbij je weet dat je op dat moment niets liever wilt dan zijn waar je bent. Het moment waarop je met wat goede vriendinnen gezellig zit te beppen in je favoriete indische restaurantje. Je hebt je buik vol met allerlei lekkers, een half leeg glas Hanoi bier voor je en je hangt wat in de kussens van een bank met het uitzicht van een van de meren van Hanoi voor je. Het is al donker en je ziet de schittering van de maan, sterren en lichten van Hanoi in het water. Je kijkt omhoog en je beseft dat de maan vandaag niet zomaar de maan is, maar samen met de 2 sterren die erboven schijnen een glimlach vormt. Je deelt dit enorme inicht met je vrienden en samen kom je tot de conclusie dat het niet zo maar een glimlach is... Vanavond vormt de maan met de 2 sterren het gezicht van de kat uit Alice in Wonderland, die glimlachend doch een beetje sarcastisch en zelfs een beetje fals vanuit de hemel op ons neerkijkt om flauwe grapjes te maken en ons aan te sporen het konijn te volgen... (als je me niet volgt, ga die film eens kijken.. t is de moeite waard)

Er is een soort gemengde gevoelens veroorzakende verbazing. Als je bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren wat vrienden uitnodigd om Sinterklaas met je te komen vieren met door Marjolijn geimporteerde pepernoten (marjolijnvanstokkom.waarbenjij.nu) en Nederlands voor ze te koken en ze bijna allemaal op komen dagen. Supergezellig natuurlijk, maar dat stemmetje in je achterhoofd verteld je dat het gevolg is dat je voor 12 mensen aardappels mag gaan schillen...

De verbazing waarbij je rechter wenkbrouw een centimeter omhoog gaat na je eerste thanksgiving dinner. Het was wel gezellig, maar je begrijpt de Amerikaanse spirit pas echt als je de volgende dag een mailtje ontvangt: Just wanted to say thank you for hosting last night. I'm thankful to have been invited into someone's home to enjoy a good meal and great company and be reminded of all the blessings in my life. I had a great time, and for a while it felt like home. Het was best gezellig, maaruh... Amerikaanse gedachte was net ietsje te zoet voor deze stoicijnse Groninger.

De trotse verbazing, als je ineens beseft dat je net je eerste 6a+ hebt uitgeklommen in het mooie Halong Bay, het wordt nog wel eens wat :).

Er is de verbazing die pure blijdschap tot gevolg heeft. Het soort verbazing wat je voelt als je net 6 uur in een kantelbus over het Vietnamese platteland hebt gehobbeld, je helemaal uitgeput (en uitgehobbelt) bent en weet dat de box vol dode vissen op je schoot nog naar het onderzoeksinstituut moet omdat je huisgenoten waarschijnlijk niet blij worden van een koelkast vol dode, besmette vis. Van het punt waar de bus je dropt naar het onderzoekscentrum en dan naar huis kost je bij elkaar nog 3 uur met de bus en je hebt honger en zit er zwaar doorheen. De pure verbazing als je in de bus een vrouw van het onderzoekscentrum herkent die toevallig net van een meeting komt en nog terug moet naar het onderzoekscentrum. Ze is een van de weinigen die genoeg Engels praat om te communiceren en, belangrijker, best die box vol dode vissen voor je in een koelkast wil zetten waardoor je zelf in 30 minuten thuis bent en uitgeput op bed can neercrashen. Ms. Ha, u bent een engel!

Ten slotte is er de ongeruste verbazing, als je verneemt dat een kennis zijn voet op 3 plaatsen heeft gebroken in een motorbike ongeluk. Zou alles goed zijn? Dat soort ongelukken gebeuren hier helaas al te vaak, soms met dodelijke afloop. Het verkeer is en blijft een risico. Wat doen we onszelf aan??

  • 10 December 2008 - 19:51

    Inge:

    Hoi Meis.
    Leuk berichtje.
    Ik ben het met je eens dat de verbazing vaak in de kleine dingen zit. Je moet het alleen even zien. Hoe groot in jou studie-slak eigenlijk?

  • 10 December 2008 - 20:55

    Hans :

    Hoi Annette,

    verbazingwekkend mooi dat je op sinterklaasavond voor 12 man aardappelen staat te jassen. Super ga zo door!

    ook met het schrijven van je verhaaltjes trouwens. Leuk om te lezen.

    Verder Alvast fijne feestdagen gewenst. Want mijn verbazing van vandaag was namelijk dat ik vandaag al de eerste kerstkaart binnen kreeg.

    groetjes van je ouwe buurman op 4B.

    p.s. voor de prijsvraag gok ik op de negerzoenenfabriek. die zitten ook altijd in gele doosjes. :)

  • 10 December 2008 - 22:05

    Ulco:

    Hoi Annette,
    Weer volop genoten van je schitterende verhaal. Echt erg onderhoudend en informatief. De families uit Dort, Houten en Den Haag hebben samen bij Marije Sinterklaas gevierd. Was een hele gezellige dag. Hebben nog aan je gedacht. Ik vind het leuk om te lezen dat je ook Sinterklaas gevierd hebt, al moest je er veel aan voorbereiden. Was het compleet met gedichten, suprisen en cadeautjes?
    Ik heb lang naar die foto zitten kijken en ik denk dat het in een visverwerkende fabriek is of een misschien in een zoologisch laboratorium. Mocht ik de prijs winnen, dan ga ik voor een paar muntjes voor mijn munten verzameling.
    Groeten van Aukje, Raoul en Marije.
    Ulco

  • 11 December 2008 - 07:53

    Heej Annette:

    Super om weer een verhaal te lezen en dat je telkens weer nieuwe ervaringen hebt. Groetjes,
    Tobias

  • 11 December 2008 - 08:28

    Josee Rotmans:

    Hoi Annette,
    wat een prette
    om te lezen waar je allemaal kunt wezen
    verbazing in je hele leven
    vind ik iets om nooit op te geven
    net als ademen heel lang
    is het van vitaal belang
    om het gevoel te laten zijn
    waar het is, in bus of trein
    en gewoon ook in je lijf
    soepeltjes en soms wat stijf
    waarom dit alles nu op rijm???
    vertraagde 5 december reactie, en op rijm weet ik niks meer.
    Maar ik heb vandaag me verbaasd en geglimlacht bij het lezen van je bericht. Bedankt voor je inspiratie en de moeite die je nam om het allemaal op te schrijven om met mij en anderen te delen.
    De prijsvraagopgave vind ik veuls te ingewikkeld voor mij, dus ik denk bij de bakker om dat brood te halen.
    Hartelijke groeten van je tante Josee.

  • 11 December 2008 - 09:26

    Joris:

    Hoi Annette,

    Wat een leuk verhaal. Met enige verbazing constateer ik dat waarbenjij.nu-verhaaltjes ook erg onderhoudend kunnen zijn. Je hebt echt een leuke schrijfstijl. Het lijkt me leuk om je weer te zien als je terugkomt, maar ondertussen mag je nog wel van dit soort verhaaltjes schrijven.

    Veel plezier nog,
    Joris

  • 11 December 2008 - 12:10

    Doutzen:

    Lieve Annette,

    Wat leuk om je ervaringen te lezen. Grappig hoe je in een ander land de normaalste dingen heel anders kunt beleven dan de lokale bevolking... Ik wens je nog veel verbazende (positieve) ervaringen en kijk ernaar uit je weer te zien,

    groetjes Doutzen

  • 11 December 2008 - 15:08

    Tante Siem:

    Hoi annette we blijven met je mee genieten en verbazen. Het is heerlijk dat jij ons laat delen in je leven en belevenissen. Beppe vierde hier sinterklaas mee en dat was ouderwets gezellig. groeten van ons alle vier

  • 14 December 2008 - 15:37

    Jaap:

    Hey,

    Heb je wel eens gedacht over een carrière in de literaire wereld? Stiekem kun je superleuk schrijven :-)

    Veel succes en plezier nog!

    Jaap

  • 17 December 2008 - 14:19

    Marjolijn:

    Hey Annette,

    Ik ben inmiddels gevorderd tot het begin van de Mekong Delta, My Tho. Ik ga morgen voor 2 dagen de Mekong Delta in. De afgelopen 4 dagen ben ik in de centrale hooglanden geweest (Lak Lake, Ho Chi Minh trail, Virgin Falls) en heb echt ontzettend veel gezien vanaf de motor. Het is echt van de gebaande paden af, want onderweg echt bijna geen toeristen gezien. Gisteren zelfs in een stad blijven slapen waar ik de enige Westerling was. Dit leidde tot veel gestaar en gelach om mijn persoontje die door de straten wandelde. Heb trouwens daar voor 15.000 dong gegeten (inclusief drinken), dus het is ook ergens anders in Vietnam mogelijk... De dag daarvoor was nog hilarischer toen ik in de middle of nowhere terecht kwam in de opnames van een Vietnamese tv-serie met de inspirerende titel: Special Mission (maar dan in het Vietnamees natuurlijk). Kortom best een amusant avondje, aangezien we gewoon tussen de crew en naast de regisseur mochten zitten. Ik wou meer te weten komen over de serie, maar helaas sprak niemand op de set Engels...
    Morgen naar Can Tho, en zaterdag wordt ik in Saigon afgezet. Je moet in Februari maar eens foto's komen kijken!
    Jij ook nog een fijne vakantie straks.

    Veel groetjes uit het zuiden van Vietnam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 118936

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: