Cairns naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Cairns naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Cairns naar Brisbane

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

28 Juli 2009 | Australië, Brisbane

Alrait kais,

Tjee, de tijd vliegt. Na het minder tropische (dan we verwachtten) Kakadu en Lichfield ontdekten we dat het echte tropische regenwoud zoals we dat kennen van Indonesie, Maleisie en Thailand zich meer in de buurt van Cairns bevind. Nat, groen en vol met bomen :). Hier kwamen we ook een soort blauwe, met kalkoenhoofd opgewaardeerde emu tegen die hier bekend staat als de inmiddels zeldzame Cassowarie. Rare vogel.
Ook zagen we de Ornithorhynchus anatinus, beter bekend als de platypus of het vogelbekdier. Het is een zoogdier dat eieren legt, een vogelsnavel heeft, z'n babies melk geeft via melkklieren, z'n lichaamstemperatuur varieert en dan zwemt hij ook nog eens als een vis in het water. Het is dus voor biologen een zeer interessant schepsel. De eerste europeanen die het dier zagen (iemand had er eentje meegenomen naar Europa) dachten dat iemand met schaar en lijm iets in elkaar geknutseld had en geloofden niet dat het dier echt was.
Hier in Australie komt trouwens nog een eierleggend zoogdier voor, de echidna (Tachyglossa) of mierenegel. Dit is soort egel met stekelvarkensstekels, schildpadpoten en een miereneter neus. Ook deze hebben we in het wild gezien en wel in Canarvon gorge, een nationaal park waar in een ongeveer 600 meter hoog plateau een rivier door de eeuwen heen is ingeslepen. Het gevolg is nu een geul zoals je die bij laag water op de wadden ziet. Door deze geul stroomt een beetje water, eens per paar jaar komt er een woeste stroom doorheen. In elke zijtak van de geul zijn verschillende bijzondere planten en rotsformaties te zien.

Maargoed, de kust... Dit stuk Australie staat bekend om het Great Barrier reef, en dat was ons ook niet ontgaan. We hebben heerlijk gesnorkeld en gedoken. Bovendien hebben we van de prachtige stranden bij de Whitsundays genoten, waar we een driedaagse zeiltocht met een trimaran deden en 's nachts in de rechter zijdrijver van de Avatar sliepen.
Nog verder naar het zuiden heb je Fraser, het grootste zandeiland ter wereld. Men zegt dat er meer zand ligt dan in de Sahara, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat ooit is uit gaan zoeken. Er staan veel bomen, midden op het eiland is zelfs een stukje met 2000 jaar oude tropenreuzen. Hoe die bomen omhoog blijven in het zand? Ze hebben hun wortels in elkaar verweven, maar bij een sterke wind wordt iedereen uit het midden geevacueerd omdat er nog relatief vaak een boom omvalt. Ook heb je een paar meren waar het bodemafval door de eeuwen heen tot een 95% impermeabel schaaltje is omgevormd, waardoor het zoete regenwater er gewoon in blijft en niet door het zand wegvloeit. En dan heb ik het nog niet eens over alle haaisoorten die je hier omheen kan vinden... niet zwemmen dus :(.

Kortom, ik heb het erg naar mijn zin en ben gefascineerd door alles wat ik zie en leer. Hier in Brisbane zijn we bij Fred en Fenna (Fenna is een tante van me) binnengevallen. Ze hebben een erg mooi apartement vlak bij het centrum en hebben ons meegenomen voor een dagje kamperen op het strand! Joehoe... Heerlijk om ze te zien en van Fenna's kookkunsten te genieten ;). Maar vooral lekker om even niet alles te hoeven regelen en alleen maar lekker te genieten en rustig aan het naar-huis-gaan idee te wennen.

Groetjes,
Annette

• 28 Juli 2009 - 05:09

Stefanie :

he hoi

Jullie hebben het een heel stuk beter, als hier ook al is het hier ook een zonnig dagje.

geniet er lekker van en tot gauw in ons kikkerlandje.

Groetjes stef

• 28 Juli 2009 - 06:18

Marjolijn:

Het ziet er wel ontzettend gaaf uit, dus het zal zeker wennen zijn om weer naar huis te gaan, haha.

Alles in Wageningen gaat zijn gangetje. Met de paardjes alles prima. Ik ga de komende maanden ook maar weer eens nadenken over mooie bestemmingen, want ik wil in december weer op reis...

Hopelijk tot snel!

• 28 Juli 2009 - 06:59

Robert:

Wat cool! Een Cassowarie! Je weet dat die vogels enorm aggressief zijn?? Of zat er nog een hekje tussen?
    Ook de rest ziet er niet verkeerd uit!

Cheers Robert

• 28 Juli 2009 - 07:33

Wilma:

Woh, witte stranden en strakblauwe lucht, het ziet er echt super uit.

Geniet er nog van!!

Groetjes
    Wilma

• 28 Juli 2009 - 09:14

Jaap:

nice story, nice pics! en jeetje, wat een vogel is die Cassowarie zeg!

Gr. Jaap

• 28 Juli 2009 - 14:15

Charel:

Yellow, Zo te lezen niks te vervelen. Mooie fotokes, nu heb je wel veel meer beeld materiaal om met Kenia/Afrika te vergelijken. Hier in antwerpen alles flex behalve dat ik een pipeteer arm krijg :(
    Gr, Charel!

• 29 Juli 2009 - 00:14

Rianne:

@Robert: Nope mate, geen hekje, dus ik begrijp dat we blij mogen zijn dat we naast de salty's, sharky's en wedgies ook de cassowarie hebben overleeft ;)

Cheers, Rianne

• 31 Juli 2009 - 10:12

Heeej:

Supermooie foto's en wat een verhalen! Tot in Nederland!

Groetjes,
    Tobias

• 04 Augustus 2009 - 01:34

Mirthe:

Het ziet er weer gruwelijk idyllisch uit ;) Die tropische boom is echt supercool :)