Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Ankor Wat

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

20 Juni 2005 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo,

Mijn duikavondtuur liep een beetje anders af dan in de planning lag. Dankzij een oorontsteking ben ik niet verder gekomen dan die eerste duik. Ik moet nu binnen een jaar nog 3 duiken doen om mijn Padi open water te halen, wat een erg vervelend vooruitzicht is.
Omdat ik het verder wel geloofde op Ko Tao (mijn duikinstructeur was Nederlander en het eiland zelf heeft exclusief toeristen meer buitenlandse bewoners dan Thai, en daarvoor kom ik tenslotte niet naar Thailand) ben ik maar weer terug gegaan naar Bangkok en gelijk door naar Cambodja.
Iedereen vertelde dat de wegen in Cambodja slecht zijn... ze hebben allemaal gelijk. Gelijk na de grens (een corrupt zooitje) belanden we op een zandpad waarop we nog 6 uur mochten stuiteren om de laatste 150 km naar Siem Reap te overbruggen. Het is de enige hoofdweg in de omgeving en het is gewoon een rood zandpad met veel gaten, koeien, kapotte auto's en nog meer gaten. De bruggen zijn even fijn, een soort metalen platen die op de oevers rusten (vlak dus :)), maar in de wetenschap dat het afstapje na de brug dan weer een enorme kuil is, is echt relaxen er dan niet bij.
De volgende dag heb ik me laten overhalen (we lagen 10 uur in ons nest, gebroken en al) om om 4.45 op te gaan staan om de zonsopkomst boven Ankor Wat te zien. Nou het was het wel waard, zoveel zelfs dat ik het de volgende dag nog maar eens gedaan heb. Iedereen geeft altijd zo hoog op over Ankor Wat, dat ik wel een beetje bang was dat het tegen zou vallen. Helemaal niet dus. Het is echt in een woord prachtig. En de gebouwen zijn ook erg gevarieerd, wat het niet saai maakt. De tempel waar Tombraider gemaakt is (ta prohm) is echt fantastisch, allemaal bomen die over de tempel heen groeien. En dan heb ik het niet over boompjes, maar volwassen tropenbomen. Dan heb je nog de bayon, met 216 gezichten die je steeds aankijken. En natuurlijk Ankor Wat zelf. Het was het zeker waard om 2 dagen te gaan, want de tweede dag kwam ik allemaal tempels tegen die ook weer supermooi waren en ik nog niet gezien had. We wilden de zonsondergang zien in de bayon, omdat de uitdrukking van de gezichten schijnt te veranderen met veranderende lichtinval en ook omdat de rest van de wereld zich in Ankor Wat had verzameld en we er echt niet meer bijpasten (ga nooit in het weekend...). Helaas waren er wolken voor de zon, maar we kwamen 2 monniken tegen waar we een uur mee gekletst hebben en veel over Cambodja van geleerd hebben. Al met al 2 welbestede dagen dus.

Groetjes Annette

• 20 Juni 2005 - 12:41

Jan-Willem (VADA1925):

Als ik dit zo allemaal lees word ik echt jaloers.
    Ga me gauw opgeven voor Peking-Express !

• 21 Juni 2005 - 06:32

Ruud:

Hoi Annette, eindelijk een berichtje uit Friesland.
    Heb je berichten van de afgelopen tijd eens ff doorgelezen. Lijkt me niet echt verkeerd.
    Ik wens je nog een hele mooie tijd en zal regelmatig controleren of je er nou voor je studie bent, of dat je gewoon een superdeluxe vakantie aan het houden bent.
    By the way, we verwachten je op 3 juli wel met zeekano en toebehoren aan de rand van de waddenzee....

Wijckeler groeten

• 21 Juni 2005 - 09:26

Fam Bloem:

hoi annette
    wat vervelend dat je duikavontuur zo afliep maar de rest van je bericht gaf al weer veel nieuws en wat beleef jij fantastiche dingen een vrolijke groet van maaike nelie die gezellig ook effe vakantie heeft we gaan je bericht weer voor beppe printen doei doei uit hijum

• 22 Juni 2005 - 05:54

Gerke En Katja:

Hoi!

Even een berichtje uit Heerenveen. Vervelend van je oorontsteking....Hopelijk ben je weer helemaal opgeknapt. Erg leuk om over je avonturen te lezen. Gerke heeft op Kho Paghnang een ontsteking aan zijn voet opgelopen en heeft er bloedvergiftiging bij gekregen. Gelukkig gaat het nu de goede kant op. Misschien kunnen wij nog ideeen opdoen voor volgend jaar want we gaan zeker terug maar willen dan ook naar Vietnam of Cambodja reizen.

• 23 Juni 2005 - 10:50

Broertje:

Hey zusje,
    mooie foto's hoor.
    ga je het voortaan altijd per olifant doen, want dan meld ik esther alvast dat de stal iets groter moet?

groetjes

• 24 Juni 2005 - 12:41

Ton (Portugal):

Het is leuk om je verhalen te lezen en ik zie je ook overal naar toe stappen. Ik hoop dat je ook snel foto's kunt plaatsen.
    Dikke knuffel, Ton.