platte land - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu platte land - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

platte land

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

29 Augustus 2005 | Vietnam, Hanoi

Hallo,

Afgelopen paar weken heb ik heb ik het lekker druk gehad. Ik ben o.a. met m'n begeleider naar een provincie halverwege Saigon gegaan omdat zij daar een informatiepraatje moest geven aan adviseurs voor boeren. In die provincie wordt voornamelijk garnaal gekweekt, maar door een onstabiele markt, lage opbrengsten en hoog sterftecijfer wordt er geprobeerd een alternatieve bron van inkomsten te vinden en de Pangasus meerval (onze meerval :)) is daar net geinduceerd. Alleen probleempje is dat de plaatselijke adviseurs alleen maar dingen over garnalen weten. Taak aan mijn begeleider om hun kennis te vergroten. De meesten hadden ook gestudeerd (Can Tho, Saigon of Nha Trang) en sommigen kenden mijn begeleider nog als hun lerares.
De adviseurs namen vissen mee van bepaalde 'fishponds' die problemen hebben, die ik dan ging onderzoeken in een kamertje naast de vergaderzaal, terwijl m'n begeleider aan het praten was. Naast een algemene check nam ik ook bacteriele monsters om in het lab van de uni verder te onderzoeken. Al met al erg leuk (je ziet nog eens wat van de omgeving en bovendien maak je mij altijd gelukkig met een stapel vis en een snijset :)). Ik ben er trouwens achter gekomen dat ik toch liever levende monsters heb dan dooie, want die dooie gaan aardig rap een erg dubieus geurtje afgeven (helemaal hier in de tropen) en het heeft ook geen zin meer om ze te onderzoeken aangezien ze onder je blik al uit elkaar vallen.
Na aflooop gingen we eten met alle mensen (en plaatselijk gebrouwen drank drinken). Ik dacht dat ik het wel zou overleven, maar ik kreeg een iets dat met visolie bereid was en dat was na die erug dooie vissen toch net iets te veel van het goeie....

's Avonds gingen we door naar Saigon om in hartje Saigon bij de schoonzus van m'n begeleider te slapen en de volgende dag ingredienten voor ons voer en chemicalien voor de proeven in te slaan. En even shoppen natuurlijk!
Ik heb een echte Vietnamese pyama aangeschaft. Ze lopen hier buiten namelijk allemaal in pyama rond, dus ik vond dat ik dat ook maar eens moest proberen. Een echte lelijke met allemaal roezeltjes, te lelijk voor woorden eigenlijk. Inmiddels durf ik me ermee buiten te vertonen en iedereen schijnt het normaal te vinden... Hahahaha (raar volkje :D).

Ook ben ik ondertussen bij de ouders van m'n begeleider op bezoek geweest. Samen met de jongste zus van m'n begeleider die ook bij m'n begeleider in huis woont gingen we op de scooter naar haar ouders. Deze wonen op het platte land, omgeven door familie (ze hebben hun land opgedeeld toen ze te oud werden om te werken en sommige van hun kinderen hebben nu boerderijtjes om hun heen. Mijn begeleider wilde in Can Tho wonen, dus die zei dat ze het land niet hoefde en ze het beter konden verdelen onder de anderen. In ruil daarvoor krijgt ze altijd rijst van 'haar country-side').
Het is echt supermooi daar. Ze wonen aan het water in een groot huis. Aan de 'grote' weg heeft een dochter een koffie-shop, waar ook een biljarttafel is en iedereen loopt te chillen (hangmatten!) tussen het werken door. Af en toe komt er een klant om de boel te bekostigen, maar t is echt een familie-chill centrum. Door een mooie bomenlaan (ben ff vergeten wat voor vruchten) kom je bij hun huis. Hun zonen en dochters hebben rijst, tilapia vijfers, varkens en koeien (de varkens en koeien hebben ook klamboes ;-)). We bleven daar slapen en ik heb gevist, gezwommen, gekanoed, geroeid, koeien geknuffeld (van die schattige koeien met Jersy-ogen...) en met de biggetjes, jonge hondjes en jonge katjes gespeeld. En gezellig samen met de neefjes en nichtjes van mijn leeftijd en jonger m'n haar gewassen in de mehkong aftakking. Ik voelde me even echt een Vietnamees (m'n haar is nu ook bijna zwart). Even lekker vakantie gevierd dus en vooral lekker gerelaxed.
Ik sliep steeds bij de jongste zus van m'n begeleider in een megagroot bed. Zo eentje met een rieten doek om op te liggen en we sliepen echt schandalig lang steeds. Het jonge katje (kat is 'kon miauw' in het vietnamees (heel origineel ;-)) kwam er dan ook bij liggen... Lekker gezellig even weg van de stad dus!

Groetjes Annette

  • 29 Augustus 2005 - 07:56

    Lodey:

    Wat een heerlijk lang bericht.
    Ha det bra!
    Groetjes van ons alle 4

  • 29 Augustus 2005 - 08:05

    Annefleur:

    Heej An, zo te horen vermaak jij je wel! Leuke foto's ook. Veel plezier en tot mails, ok doeg! x An

  • 29 Augustus 2005 - 08:14

    EeeeyLiene:

    wat maak jij allemaal supergave dingen mee zeg! Leuk om zo op te kunnen trekken met de lokale bevolking! Kzou bijna jaloers worden...maargoed over 3 dagen ben ik ook opweg naar Nieuw Zeeland, dus ik mag niet klagen :-)
    xx

  • 01 September 2005 - 08:57

    Tobias:

    Hej Annetje, klinkt allemaal supergaaf en als een hele belevenis. Geniet ervan, wij gaan weer beginnen aan de uni (/Thymos en sporten:)). Veel succes verder en tot mails!

  • 01 September 2005 - 19:45

    Aukje En Ulco:

    Hoi Annette,

    Even een reactie uit het Haagje. We lezen met veel plezier je stukjes en genieten ook van de foto's. Het mogen logeren bij de familie van je begeleider is een hele eer en levert je onvergetelijke herinneringen op. Kun je ook alles wat op deze site staat digitaal of op papier bewaren? Dan heb je er nog wat aan als je 80 bent. Geniet en studeer verder daar en maak er een mooie tijd van.
    Groeten van Aukje en Ulco

  • 02 September 2005 - 08:09

    Esther:

    heej meis!!! dat ziet er goed uit, een hangmat in de kamer!! zijn die dingen die die meiden op de foto dragen ook van die pyama's? dan kan ik me enigszins voorstellen hoe de mensjes daar erbij lopen:)dikke kus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 119014

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: