De laatste dagen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

26 September 2007 | Polen, Warschau

Heyhey,

Het einde van de maand nadert en zo ook het einde van ons fietsavondtuur.

Na Riga zijn we richting Vilnius gefietst (de hoofdstad van Litouwen). Waar je nog behoorlijk wat bomen hebt in Estland en Letland hebben ze in Litouwen alles gekapt en is er voornamelijk akkerbouw en veeteelt overal. En dat niet zoals in Nederland. Iedereen op het platte land heeft een tot een paar koeien. Die staan dan aan de stick ergens in een wei en hier en daar zie je oude vrouwtjes met rok, hoofddoek en laarsjes aan op kleine krukjes zitten terwijl ze zo'n koe aan het melken zijn. Met echte ouderwedse melkbussen naast zich. Super! De melkwagens zijn ook echt heel klein (er zijn ook wel nieuwerwedse, overgekocht uit bv Nl) en heel oude trekkertjes die het land aan het bewerken zijn. En er staan ook trekpaarden aan sticks of soms zelfs met been-kluisters tussen de koeien op het land. Hier en daar staat er een wagen met tuig naast, volgens mij worden ze echt gebruikt. Eigenlijk is het precies zoals ik me voorstel dat het vroeger in Nederland eraan toe ging, echt super om dat te zien. Heerlijk fietsen ook met het zonnetje en lekker om je heenkijken. Ik ben toch wel echt een fan van het platteland :).
Ik wil er wel even bij zetten dat dit het arme platte land is en de oude generatie. De nieuwe generatie is moderner, rijker en westerser.

Vilnius was ook weer een mooie stad, kleine straatjes en megaveel kerken. Naast elkaar zelfs. Op zondag stonden ze allemaal open, dus ben ik bij een russisch orthodoxe dienst gaan kijken, een katholieke (de meeste mensen zijn katholiek, in tegenstelling tot de andere Baltische staten waar ze Luthers protestants zijn), nog een katholieke en verder heerlijk wat sfeer geproeft in de stad. En geshopt in de bazar :). Leuk.

Vanaf Vilnius hebben we de bus naar Warschaw genomen waar we bij Agata's (huisgenootje) ouders zijn neergestreken. Enorm gastvrije mensen. De stad is veel te groot maar voor een stad erg fijn. Er zijn enorm veel parken, bomen en ander groen (zelfs een plastic palmboom :)) wat de sfeer voor mij altijd erg bevorderd. De stad is helemaal platgegooit tijdens WOII, maar nu weer opgebouwd en het oude centrum heeft zelfs UNESCO heritage status, wat wel aangeeft dat ze daar goed in geslaagd zijn.

Vanaf hier pakken we vanavond (27.09) de trein naar Nederland en zullen morgen ergens weer wiel op Nederlandse bodem zetten.

Zelf ga ik eerst even naar mijn ouders, maar vanaf 1 oktober ben ik weer in Wageningen. Dan begin in namelijk aan een PhD (onderzoek van 4 jaar) aan de universiteit in Wageningen. Ik ga een model maken over een ziekte die door slakken naar vissen naar mensen/honden/katten/ratten etc. overgebracht wordt in Vietnam. Ik zal dan de halve tijd ongeveer in Wageningen zitten en de halve tijd in Vietnam (rond Hanoi deze keer, in het Noorden).

Weer vanalles om naar uit te kijken dus. Ik heb ook weer zin om iedereen weer te zien en lekker paard te rijden. Enuh... even niet meer te fietsen :).

De fietstocht is enorm leuk geweest, de noordkaap is gehaald en we kunnen terugkijken op een supertijd. En geloof het of niet, we hebben niet een keer ruzie gehad! Maar 1 lekke band (een punaise :() en enorm veel mensen ontmoet, dingen meegemaakt enz.

Echt een superavontuur!!!!!!

Groetjes,
Annette

• 26 September 2007 - 08:18

Robert Schuller:

Annette, de laatste loodjes zijn meestal zwaar, uit jou verhaal blijkt dat niet. Goed zeg! Een leuke baan in het vooruitzicht helpt natuurlijk. Wat een leuk bericht om te lezen! Niet alleen voor jou, ook voor de menners en rijders in Wageningen. Kunnen we wat langer van je capaciteiten genieten. Geniet van de laatste dagen en ot in Wageningen.

• 26 September 2007 - 08:44

Hilde:

Geniet ervan de laatste dagen! en tot binnenkort!

Groeten,

Hilde

• 26 September 2007 - 09:06

Marjolijn:

Hey Annette,

Genoten van je verhalen en foto's. Goede reis naar huis en tot snel weer op de Ossekampen!!

Greetz
    Marjolijn

• 26 September 2007 - 13:34

Jan Roelof:

Even niet meer fietsen? Ik dacht dat je training was om volgend jaar naar Vietnam te fietsen, via Peking.
    Maar ik ben erg trots op je. En heb genoten van je vakantieverslag.

• 26 September 2007 - 15:42

Ankla:

Gefeliciteerd met het behalen van jullie prestatie! Supergoed!

• 26 September 2007 - 21:21

Tobias:

Heej Annette,
    Supergoed gedaan enne ben trots op jullie! Ben erg benieuwd naar de verhalen en foto's! Nog een maandje en dan kom ik ook weer naar NL. Nog een goede reis voor het laatste stukje en veel succes in NL met je PhD.

• 27 September 2007 - 08:12

Ruud:

Hoi Annette (en Rianne),
    Bedankt voor het laten meegenieten van jullie prachtige, bijna afgeronde, avontuur.
    Het leek wel een spannend boek, waarin je telkens weer benieuwd bent naar wat er allemaal gaat gebeuren.
    Succes met de laatste loodjes en welkom thuis (hoewel ik het gevoel heb dat jij je bijna overal wel thuis kunt voelen).

Groeten ut Fryslan
    en een poot van alle (wel 200) zeehonden tussen Rottumerplaat en Rottumeroog.

• 21 December 2007 - 11:38

Jenniina:

Have a very merry christmas and a happy happy new year!
    Love,
    Jenniina, Mika and Aada Heikkilä from Rovaniemi