Poolcirkel weer uit - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Poolcirkel weer uit - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Poolcirkel weer uit

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

26 Augustus 2007 | Finland, Rovaniemi

Hey hey,

Nou, er is weer vanalles gebeurd. We zijn uiteindelijk met wat mooie en minder mooie dagen op de Noordkaap beland. Vooral het laatste stukje was echt supermooi en hempjes weer. Bij de tunnel voor Honningsvag kwamen er ineens wat vlarden mist uit zee en toen we uit de tunnel kwamen zaten we in een wolk. Dus enorm veel kleren aan ineens, handschoenen enz. Toen was het nog 30 km, met flinke klimmetjes, maar we hebben het gehaald!! 13 augustus na 3434 km om 22.00 's avonds. Joehoe!!

Na een paar stormachtige nachten (zet je tent maar eens op op het uiterste plekje van Europa op een klif...) zijn we verder gegaan en wel met een cruise schip een stukje Huttenroute naar Vardo. De Huttenroute is een route waar dagelijks cruiseschepen van Bergen naar Kirkenes varen in 7 dagen en ook weer terug voor de liefhebber (je doet dan de plaatsjes aan die de andere kant op 's nachts voorbij kwamen). Supermooi, je ziet de kust aan je voorbij glijden en af en toe stop je in een klein vissersdorpje (van vroeger uit was het een postservice). Je kan ook een klein stukje doen, net als wij. We kwamen voorbij het noordelijkste punt van het vaste land van Europa, de noordelijste vuurtoren naar het meest Oostelijke stadje (jaja, die 2400 mensen hebben nog stadsrechten ook) van Noorwegen, Vardo dus. Vanaf de sauna en de jaccuzi op het bovendek was het allemaal goed te bekijken :). Onze boot kwam om 4 uur 's morgens aan, dus de tent opgezet op het eerste grasveldje wat we tegen kwamen en verder geslapen. T bleek uiteindelijk het middenpunt van het stadje te zijn, maar het was er zo leuk dat we nog een dag gebleven zijn. Vardo is ook nog eens het enige stadje van Europa met een arctisch klimaat. Zoek dat maar eens op ;).

Er is te veel verder gebeurd om op te noemen, maar de Varangerfjord was mooi en ze houden er schapen ipv rendieren. Toen we de bomengrens uitreden waren we bang dat het tegen zou vallen, maar het was toch super om de bomen weer te zien en binnen te rijden door verschillende boomsoorten. We reden Finland binnen langs het noordelijkste puntje van de EU en in Pokka kwamen we langs het koudste stadje van Finland (-51,5 graden in 1999).Vandaag zijn we bij de kerstman op bezoek geweest en zullen we onze trip morgen naar Helsinki vervolgen.

Waarschijnlijk zijn de internetmogelijkheden in het zuiden wat beter, maar je weet maar nooit....

Het is echt ongelovelijk zoveel als we meemaken en hoeveel dingen we zien en vooral hoeveel vriendelijke mensen we ontmoeten. Echt super. Ow, en mam, ik weeg nog steeds hetzelfde als thuis :).

Groetjes,

Annette

• 26 Augustus 2007 - 21:00

Heej Annette,:

gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel!! Echt respect hoor en dan gewoon ook nog een heel stuk terug fietsen. Veel plezier verder en blijf genieten van al het moois!!
    Groetjes, Tobias

• 27 Augustus 2007 - 06:04

Ruud:

Hoi Annette,
    Ik zit breed grijnzend, na dagen vol spanning wachtend op nieuwe informatie, je laatste verslag te lezen. Helemaal te gek. Petje af voor jullie superprestatie. Succes met de terugreis en geniet ervan. Prachtige foto's.

De fietsenmaker van Wijckel

• 27 Augustus 2007 - 19:52

Jaap:

Respect voor jullie prestatie! Die fietsen van jullie zijn wel aardig bepakt... jullie kunnen straks zo zonder bagage sprintend de berg op in Wageningen ;-)
    Fiets ze nog!

• 28 Augustus 2007 - 17:35

Ton:

Gefeliciteerd meiden. Ik vind het een super prestatie. En nu opletten of je Finse korfballers ziet, Annette.
    Succes verder, Ton.

• 30 Augustus 2007 - 20:56

Ulco:

Hoi Annette en vriendin,

Mooi verslag schrijf je en wat een mooi foto's. Nog geen leeuwen en beren op de weg tegengekomen? :) Of alleen maar elanden en rendieren? In ieder geval zijn de mensen daar heel vriendelijk en leuk dat je bij bekenden bent langs geweest. Ik ben best wel jaloers op jullie. Veel plezier verder met jullie geweldige avontuur.

Groetjes uit Den Haag

• 04 September 2007 - 10:33

Renny:

Fantastische trip. Avontuurlijk en veel mooie natuur. Past bij jou. Gefeliciteerd met het halen van het doel, de noordkaap, op je verjaardag. Mooi he die leegte en natuurlijke ‘stilte’ boven de poolcirkel. Van je moeder hoorde ik dat je mogelijk nog op bezoek gaat bij Kimmo en/of Pasi. Doe ze de groeten. Ik ben benieuwd naar de route van jullie terugreis, of alles nog lukt.
    Veel plezier, Renny

• 05 September 2007 - 19:01

Ome Herman:

Annetje, heb je wel gelet op de Steller's eidereend die overzomert in de Varangerfjord? :-D

Mooie tocht; k las dat t enkele nachten ongeveer -7 was in noord-Zweden. Of dat ook zo was in Finland, tja, dat weet jij vast beter dan wij!

Hoi,

H