Geluid enzo - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu Geluid enzo - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Annette Boerlage - WaarBenJij.nu

Geluid enzo

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

30 Juli 2007 | Zweden, Stockholm

Hey hey,

Het schiet al weer een beetje op, we zijn ondertussen bij m'n tante aan het genieten van bosbessenpannekoeken, hjortron besjes en nog veel meer lekkere dingen. En gewoon lekker even aan het rondlummelen met de familie. Ow, en niet te vergeten... onze eerste eland gespot!!

Onderweg maken we natuurlijk mega veel mee. We waren bijvoorbeeld een keer aan het wildkamperen aan een perfect meertje. We hadden de tent al staan, gegeten, ons gewassen, kilometerstanden opgeschreven enz. Het hele avondritueel afgewerkt dus. We zaten lekker allebei aan een kant van een bankje op het strand naar de ondergaande zon te kijken naar muziek te luisteren. Het water kleurde alle kleuren van de regenboog, een visdiefje was actief aan het vissen en een paar meeuwen waren tikkertje aan het doen. Het waaide haast niet, dus de rimpels die terugkaatsten tegen het strand vormden ingewikkelde patronen en je zag af en toe een vis z'n kop uit het water steken.
Ik zat lekker muziek te luisteren en naar dit mooie geheel te kijken. Na een poos besefte ik dat ik het ook wilde horen. Met de muziek in m'n oren was het mooi voor mijn ogen, maar ik wilde het geluid van de stilte echt kunnen horen. Ik dus mijn oordopjes uit doen en inderdaad, wat een rust. 'Zoem zoem' zei toen ineens de disc-man van Rianne, 'ik ga je rust verstoren'. 'Nee hoor' zei ik, 'jij hoort bij Rianne, ik heb geen last van jouw geluid'. 'Zoem zoem' zei de disc-man, 'en wat vind je van die auto dan?' Inderdaad, in de verte reed een auto voorbij. 'Daarna is het wel stil', zei ik, 'en bovendien hoor je nog steeds de golfjes van de vis die z'n kop boven het water uitsteekt en het vliegen van het musje wat net niet dichter bij durft te komen'. 'Zoem zoem' zei de disc-man, 'waar leg je dan die grens van wat bij de stilte hoort en wat niet?' 'Dat is lastig,' bedacht ik me. De hond die aan de overkant van het meer aanslaat en beantwoord wordt door een hond nog verder weg is, hoort dat nog bij het geluid van de stilte? Maar ik vertelde de disc-man dat ik geen zin had in diepzinnige gesprekken met disc-mans. Daarop moest hij zo lachen dat Rianne uit haar trans moest ontwaken en op een knopje moest drukken om hem weer aan de praat te krijgen.
Na een poos nagedacht te hebben besloot ik te genieten van het niet aanwezig zijn van autoweg en andere achtergrond geluiden en bovendien, straks in Noord Scandinavie zal het wel nog stiller zijn....

Een paar nachten later daarentegen regende het en waren we moe na een dagje höga kusten fietsen (t is echt de moeite waard Miriam, maar met een auto is het vast beter te doen :)). We kwamen een bordje camping tegen en aangezien we allebij zin hadden in een warme douche en droog zitten met eten besloten we daar maar onze tent op te zetten. Wel veel 55+ers, maarja, het zal wel. Om 23.00 barste echter ineens een enorm life gezongen feest uit met mooie Zweedse slagen-muziek aan onze linker kant. Op zich een goede combi om de snelweg aan onze rechterkant tegen te gaan, maar om nou te zeggen dat die man goed kon zingen... We waren zo gesloopt dat we eerst maar eens zijn gaan liggen. Ik heb het nog even in het schoonmaakhokje geprobeerd (zoals Ton heel goed weet, als ik ergens niet kan slapen door een geluid ga ik gewoon ergens anders slapen). Toch maar weer bij Rianne in de tent gekropen toen in de pause iedereen naar de wc moest en met de deur ging slaan. Met lichtgevende groene dingen uit onze oren zijn we uiteindelijk toch maar in slaap gesukkeld. We hebben wel enorm gelachen... :).

Woensdag vertrekken we naar Lapland! Joehoe. De fietsen zijn nog goed en we hebben er enorm zin in!!!

Even een alineatje voor pap en Ruud: ik heb ook al een rondje in Robs nieuwe kano gedaan (naar een beverburcht op en neer). Het gaat eigenlijk heel goed met roer. Met eskimoteren heb je er ook geen last van, hij zoekt zelf goed de weg van de minste weerstand. Een prima bootje, lijkt qua vorm redelijk op m'n Nordkapp, hij ligt wat hoger en iets breder maar ik ben ook minder zwaar dan Rob, met wat meer gewicht gaat t vast beter. Thuis meer hierover ;)...

Groetjes,

Annette

  • 30 Juli 2007 - 13:58

    Miriam:

    Wauw dat ziet er gaaf uit, en een mooi verhaal! Ik krijg er al helemaal zin in, nog een kleine 3 weken en dan gaan wij ook op pad..

    Kano ziet er indrukwekkend uit trouwens...

    Succes maar weer op jullie volgende 'etappe'!

    Groetjes, Miriam

  • 30 Juli 2007 - 19:35

    Steeph:

    Gaaf! Ik heb ook zo over de stilte nagedacht.. maar in Death Valley heb ik wel ontdekt wat 'oorverdovende stilte' is.. heel apart, hopelijk 'hoor' je dat dan als je noordelijker bent :)
    Veel plezier weer!

  • 03 Augustus 2007 - 17:07

    Lodey:

    nog even het recept van de bosbessenpaj:
    Voor de bodem: 150 gr smör, 1dl socker, ´1 theelepel bakpoeder, 3 dl meel, 1/4 dl mjölk mengen en in een pajvormdrukken.
    500gr bosbessen (of andere vruchten) erop.
    Mengsel van 2 dl 10%yoghurt, 1 ägg, 0,75 dl socker, 1 theelepelvaniljsocker eroverheen. Dan 30-40 minuten in de oven op 200 gr.
    Smullen maar!

  • 04 Augustus 2007 - 20:13

    Ruud:

    Bedanjkt voor je speciaal aan Frank en mij gewijdde alineaatje. Over dat roer hebben we het nog wel een keer.
    Overigens gaat het eskimoteren ons ook nog steeds goed af. Een late middag techniek oefenen op het Lauwersmeer is ons prima bevallen in de Nordkapp'jes.
    We zijn juist terug van vakantie in Duitsland. Ongeveer 3,5 uur rijden vanuit Friesland. En wat denk je: een bos vol bosbessen (ofwel Heidelbeeren) voor het oprapen, eh plukken. Dat scheelt toch wel heel veel dagen fietsen.
    Fijn dat de fietsen zich technisch goed houden.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

    Groeten uit Wijckel.

  • 07 Augustus 2007 - 07:33

    Ton Van Der Weerd:

    Ha Annette,
    Ziet er weer goed uit. Echt wat voor jou. Succes verder en op naar je verjaardag. Veel plezier straks ook in Finland.
    Vanuit Italie, Ton.

  • 09 Augustus 2007 - 06:47

    Inge:

    Meis.
    Heerlijke tekst.
    Ik zit naast je mee te luisteren en genieten aan dat meertje.
    Groeten van Beppe. Ze geniet ook mee.
    Ze kent de plaatsnamen uit haar hoofd waar jullie langs fietsen en heeft de atlas steeds op tafel.
    Tot later.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 118907

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 01 Mei 2018

Mid-life retirement

18 Februari 2013 - 18 Februari 2015

Prince Edward Island

26 Juni 2011 - 17 Februari 2013

Europa

18 Juni 2010 - 07 April 2011

Werk in Hanoi 2010

11 Augustus 2009 - 06 December 2009

Werk in Hanoi 2009

30 Mei 2009 - 01 Augustus 2009

rondje Australie

20 Februari 2009 - 07 Maart 2009

Kungsleden

26 December 2008 - 31 Januari 2009

Indonesie

17 April 2008 - 20 December 2008

Werk in Hanoi

13 Augustus 1983 - 31 December 2007

Nederland

01 Juli 2007 - 30 September 2007

Rondje Noordkaap fietsen

19 Mei 2005 - 05 December 2005

ZO Azie + stage Can Tho

Landen bezocht: